AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Kamer beslist over spitstarief'
121
Een heet hangijzer bij de invoering van de kilometerheffing is het spitstarief. In het debat over de kilometerheffing heeft minister Camiel Eurlings vandaag expliciet beloofd dat de Tweede Kamer 'het laatste woord krijgt' bij de invoering van deze spitsheffing.
Dat meldt nu.nl. Minister Eurlings deed deze belofte met name als reactie op de kritiek vanuit de ANWB op de spitsheffing. Ook het CDA, de politieke partij van Eurlings, plaatste z'n vraagtekens bij de invoering van het spitstarief.
Het spitstarief wordt niet in een keer in geheel Nederland ingevoerd. Eerst gaat er in de omgeving van Amsterdam een proef lopen met het tarief. Pas na de evaluatie van die test gaat de rest van Nederland voor de bijl.
Camiel Eurlings benadrukt dat de spitsheffing niet bovenop het basistarief voor de kilometerheffing komt. Als de tariefdifferentiatie er komt, gaat het basistarief naar beneden, aldus de minister. De spitsheffing moet jaarlijks 300 miljoen euro opleveren. De totale kilometerheffing moet de overheid jaarlijks 6,6 miljard euro opleveren.
De kilometerheffing
Voor de invoering van de kilometerheffing worden acht miljoen auto's en een half miljoen bestelauto's voorzien van een registratiekastje dat bijhoudt hoeveel kilometers er worden gemaakt. Een private dienstverlener ontvangt die gegevens en het eindbedrag komt terecht bij het CJIB. Aan het einde van de maand volgt de rekening voor de autobezitter.
Omdat niet alle kastjes in één keer kunnen worden aangebracht, worden auto's willekeurig aangewezen om een kastje te laten inbouwen. Dit gaat op basis van de eerste twee cijfers van het kenteken. Zodra het systeem actief is, wordt het kenteken geschrapt voor het betalen van motorrijtuigenbelasting. De kosten voor de inbouw van het kastje zijn voor de eerste keer voor rekening van de overheid.
Motoren betalen geen kilometerprijs omdat de inbouw van een kastje te lastig is. Motorrijtuigenbelasting blijft voor hen wel verplicht. Klassiekerbezitters zijn compleet vrijgesteld van kilometerheffing. Wel is onlangs de oldtimergrens getrokken bij bouwjaren tot 1987. In de loop der jaren zullen die auto's dus steeds schaarser worden.
De kilometerprijs wordt variabel; op verschillende tijdstippen en plaatsen gelden andere tarieven. Het basistarief dat voor auto's wordt berekend hangt af van de brandstof en de CO2-uitstoot. Diesels zonder roetfilter betalen bijvoorbeeld een boete van 2,5 cent per kilometer. De overheid zegt dat het gemiddelde basistarief in 2012 ligt op drie cent per kilometer; in 2018 groeit dat tot 6,7 cent. Kilometers gereden in het buitenland tellen niet mee, mensen met een auto op buitenlands kenteken die langer dan vier weken per jaar in Nederland wonen, moeten wel gaan betalen.
Omdat niet alle kastjes in één keer kunnen worden aangebracht, worden auto's willekeurig aangewezen om een kastje te laten inbouwen. Dit gaat op basis van de eerste twee cijfers van het kenteken. Zodra het systeem actief is, wordt het kenteken geschrapt voor het betalen van motorrijtuigenbelasting. De kosten voor de inbouw van het kastje zijn voor de eerste keer voor rekening van de overheid.
Motoren betalen geen kilometerprijs omdat de inbouw van een kastje te lastig is. Motorrijtuigenbelasting blijft voor hen wel verplicht. Klassiekerbezitters zijn compleet vrijgesteld van kilometerheffing. Wel is onlangs de oldtimergrens getrokken bij bouwjaren tot 1987. In de loop der jaren zullen die auto's dus steeds schaarser worden.
De kilometerprijs wordt variabel; op verschillende tijdstippen en plaatsen gelden andere tarieven. Het basistarief dat voor auto's wordt berekend hangt af van de brandstof en de CO2-uitstoot. Diesels zonder roetfilter betalen bijvoorbeeld een boete van 2,5 cent per kilometer. De overheid zegt dat het gemiddelde basistarief in 2012 ligt op drie cent per kilometer; in 2018 groeit dat tot 6,7 cent. Kilometers gereden in het buitenland tellen niet mee, mensen met een auto op buitenlands kenteken die langer dan vier weken per jaar in Nederland wonen, moeten wel gaan betalen.
Lees ook
Nieuws
'Porsche komt terug met Flachbau-neus op 911 GT2 RS'
Autotest
Test: Lucid Air Sapphire - Met de snelheid van het licht
20 jaar terug
Toen diesel nog de toekomst had: rijden met Mercedes SLK 320 CDI Triturbo en SL 400 CDI Biturbo
Autotest
Toen Volkswagen aan de middenklasse begon te ruiken – Volkswagen K70 vs. Opel Rekord
10 Jaar terug