AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Jaguar Land Rover: geen staatssteun meer nodig
9
Tata, de eigenaar van Jaguar en Land Rover, heeft financiële hulp gevonden in de private sector. De aanvraag voor staatssteun is daarmee komen te vervallen.
Jaguar Land Rover hebben geen staatssteun meer nodig. Moederbedrijf Tata heeft 188 miljoen euro aan kortlopende leningen afgesloten in de private sector en daarmee is de ergste nood opgelost. Met het geld wordt de introductie van de nieuwe Jaguar XJ en de vernieuwde Land Rover en RangeRover-modellen gefinancierd.
Aanvankelijk wilde Jaguar Land Rover een beroep doen op de pot van 2,5 miljard euro die in Groot-Brittannië beschikbaar is voor de noodlijdende auto-industrie. Daarbij zit 1,4 miljard euro van de Europese Investeringsbank (EIB).
In mei liepen de onderhandelingen tussen Jaguar Land Rover en de Britse overheid vast omdat er geen overeenkomst kon worden bereikt over de eisen die werden gesteld aan de lening. Zo wilde de overheid een vetorecht in managementbeslissingen.
De gesprekken gingen over een financiering van 366 miljoen pond van de EIB voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke technolgieën en 485 miljoen pond van de Britse overheid.
"We begrijpen dat Tata nu de mogelijkheden heeft om financiële problemen op de lange termijn op te lossen. Mocht er in de toekomst nog hulp nodig zijn, dan zijn we graag bereid die te verstrekken," aldus de Britse overheid. Bij Jaguar Land Rover werken meer dan 14.000 mensen bij vijf vestigingen in Groot-Brittannië.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Jaguar ‘Type 00’ laat zich vanuit alle hoeken zien
Nieuws
Jaguar Land Rover stopt alle Chinese productie, maar met reden
Nieuws
Voormalig Jaguar-ontwerper tekent Jaguar E-type opnieuw
Autotest
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Nieuws