Jaguar Land Rover gaat autonoom offroad
Met de handen vrij door de modder
"We willen in de autonome toekomst niet beperkt zijn tot asfalt", vertelt Tony Harper, hoofd van Jaguar Land Rover's onderzoeksafdeling. "Als de bestuurder het asfalt verlaat, moet de ondersteuning die de auto biedt, gewoon doorgaan."
Volgens Jaguar Land Rover moeten zijn offroad-modellen in de toekomst in autonome modus niet terugdeinzen voor besneeuwde of modderige wegen. Om dat mogelijk te maken zegt het concern te werken aan een nieuwe generatie sensoren, units die - omdat ze overal rond de auto zijn geplaatst - "[...]meer zien dan de bestuurder." Camera's, sensoren, ultrasone sensoren, radar en LIDAR-sensoren moeten de auto genoeg data geven om het type wegdek te kunnen bepalen. Het oppervlak wordt zelfs 3D ingescand. Ook zaken als overhangende takken moeten dankzij Overhead Clearance Assist voor de auto waarneembaar zijn.
Jaguar Land Rover zet verder in op communicatie tussen auto's. Het concern heeft al getest met twee Range Rovers Sport die uitgerust waren met Dedicated Short Range Communications (DSRC). Het draadloze communicatiesysteem gaf aan 'de andere auto' informatie door over locatie, mate van grip en bijvoorbeeld de rijhoogte. Als de voorste auto zou stoppen, wordt dit doorgegeven aan de tweede auto. In convoy door de modder kan straks ook lui achterover leunend.