AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Jaguar C-X75 komt definitief niet

Jaguar C-X75

Op de Autosalon van Parijs in 2010 betoverde Jaguar het publiek met de fraaie C-X75 Concept. Het sprookje werd nog mooier toen het Engelse merk snel daarna aankondigde de auto ook daadwerkelijk in productie te nemen. Inmiddels is de situatie heel anders: de directie heeft een streep door het project getrokken.

De reden? De economische crisis. Topman Adrian Hallmark vertelt Autocar: "Het is niet het probleem dat we de C-X75 supercar niet kunnen maken. Deze crisistijd is echter niet het moment om een auto met een vraagprijs van een miljoen euro te lanceren. Consumenten zitten duidelijk meer op andere producten van ons te wachten."

Op de Autosalon van Parijs hoorden wij al de eerste twijfels tijdens ons interview met Phil Popham, Global Operations Director van Jaguar-Land Rover. Hij zei: "De ontwikkeling van onze supercar gaat momenteel gewoon door. We houden de markt echter goed in de gaten en bepalen dan of we de auto in productie nemen. De inspanningen van onze ingenieurs zijn sowieso niet voor niets. We doen met het project zeer waardevolle kennis op voor de toekomstige modellen die bereikbaarder zijn."

Popham doelde daarbij op de elektrische aandrijflijn die voor de C-X75 werd ontworpen. Daarnaast werkte Jaguar samen met F1-renstal Williams aan koolstofvezelconstructies. Ook de aerodynamische kennis komt goed van pas voor toekomstige Jaguars. Het automerk verwacht in de toekomst meer samen te werken met Williams.

De Jaguar C-X75 werd in 2010 in Parijs gepresenteerd met vier elektromotoren (bij elk wiel eentje) en een vermogen van een kleine 900 pk. Ook waren er twee gasturbines onderdeel van de aandrijflijn. Eerder dit jaar maakte Jaguar bekend dat deze aandrijflijn versimpeld zou worden. De definitieve C-X75 zou slechts twee elektromotoren krijgen en de gasturbines zouden plaatsmaken voor een 1,6-liter benzinemotor met turbo.

Lezersreacties (18)

Reageren