Introductiedata Peugeot 308 SW en 1.6 e-HDi 14%
Peugeot kondigde de introductie van de 1.6 e-HDi 120 pk in het gamma van de 308 al in een vroeg stadium aan. Zeker voor de Nederlandse markt een slimme zet, want door een CO2-uitstoot van 85 g/km voldoet deze Euro6-diesel ook in 2014 aan de eisen voor 14 procent bijtelling.
De importeur vertelt ons dat de productie van deze fiscaal aantrekkelijke versie start in het voorjaar van 2014, een precieze datum is nog niet bekend. De prijzen weten we al wel. De versies voor particulieren (die verder niet meer van fiscale voordelen kunnen profiteren) zijn er vanaf 23.050 euro (Acces), leaserijders kunnen vanaf 22.550 euro instappen. Hun basisversie is de 1.6 e-HDi 120 pk Blue Lease.
Spoeling wordt dun, SW in mei
Vanaf 1 januari worden de eisen voor 14 procent bijtelling strenger. In het C-segment wordt de spoeling daarom dun. De Audi A3 1.6 TDI Ultra, Lexus CT200h, Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline, Seat Leon 1.6 TDI Ecomotive (ook de ST), Toyota Auris Touring Sports Hybrid en Volkswagen Golf Bluemotion zijn in dit segment vooralsnog de enige auto's die ook in 2014 in aanmerking komen voor het lage bijtellingstarief. We verwachten wel dat andere merken nog modellen aan dit rijtje toe gaan voegen.
Eind mei introduceert Peugeot bovendien de stationwagonversie, de 308 SW. Dat betekent waarschijnlijk een introductie op de salon van Genève. Het is nog niet duidelijk of de SW met 1.6 e-HDi 120 pk ook aan de eisen voor 14 procent bijtelling gaat voldoen.
Peugeot kan ons nog geen introductiedata voor de GTI- en de R-versies noemen. We hebben echter al wel een prototype van de Peugeot 308 GTI (foto 6) zien rijden en de R-versie werd volgens de importeur 'super positief' op de IAA van dit jaar ontvangen. Dus op termijn verwachten we ook een 308 R, maar die komt waarschijnlijk pas na de GTI.