Infiniti presenteert innovatieve VC-T krachtbron

Variabele compressieverhouding voor vierpitter

Infiniti VC-t
Infiniti heeft een primeur. De Japanners hebben naar eigen zeggen 's werelds eerste productierijpe verbrandingsmotor met variabele compressieverhouding gereedstaan.

Autofabrikanten broeden al jaren op het idee van een verbrandingsmotor met variabele compressieverhouding, een techniek waarmee de normaal gesproken vaste verhouding tussen het slagvolume en de inhoud van de verbrandingskamers automatisch wordt aangepast aan de actuele situatie.

Porsche maakte vorig jaar bekend te werken aan de techniek en in 2000 liet Saab in Genève zijn SVC-motorblok zien. Tot een productieversie heeft het nooit geleid. Nu gaat Infiniti echter met de primeur aan de haal. Op 29 september beleeft de VC-T (Variable Compression-Turbocharged) viercilinder zijn publieksdebuut tijdens de Autosalon van Parijs.

Infiniti zegt ruim 20 jaar aan de ontwikkeling van het blok te hebben gewerkt. De benzinemotor levert volgens de Japanners de prestaties van een 2.0-liter viercilinder met turbo, maar is veel efficiënter. Het variabele slagvolume zorgt ervoor dat bij lagere belasting van de motor een kleiner deel van de cilinderkamers gebruikt wordt. De zuigers komen dan immers 'minder ver'. Met deze informatie zullen we het voorlopig moeten doen. Eind deze maand worden alle ins en outs bekendgemaakt.

Het is niet voor het eerst dat Infiniti een technische primeur heeft. Met de Q50 had het merk de eerste productieauto met steer-by-wire-techniek.

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.