Infiniti EX37 is een lichtgewicht (zeggen ze...)

Infiniti EX37
Infiniti EX37Infiniti EX37Infiniti EX37Infiniti EX37Infiniti EX37Infiniti EX37Infiniti EX37
Voordat Infiniti de Europese markt aanvalt, moeten de modellen eerst voldoen aan de Europese wensen. Inmiddels zijn de eerste informatie en foto's over de 'euro spec'-Infiniti's binnen. In oktober komt het merk op de markt.
De EX37 is de kleine SUV van het luxemerk van Nissan. Naast deze auto komt nog een grotere SUV die FX heet. Een geheel nieuw model daarvan, zien we volgende week op de Autosalon van Genève. Bij het bekijken van het motorenaanbod wordt meteen duidelijk dat de Infiniti EX37 Amerikaanse genen heeft. Er is voorlopig alleen een dikke 3,7-liter V6 beschikbaar met een vermogen van 310 pk en een maximaal koppel van 350 Nm. Om het gewicht te beperken is de motor opgetrokken uit aluminium. Naar verwachting komen in een later stadium ook diesels beschikbaar voor Infiniti. De prijs van de Infiniti is nog niet bekend.
Voor SUV-begrippen oogt de EX37 elegant. Dat komt door zijn relatief lange wielbasis, lange motorkap en korte overhangen. Daarmee krijgt hij volgens zijn makers een coupévorm. De lange motorkap dankt hij aan plaatsing van de motor. Die zit bijna volledig achter de vooras. De motorkap is van aluminium en de achterklep zelfs van kunsthars. Eveneens om gewicht te besparen. "Als die onderdelen van gewoon staal waren geweest, was de auto vijftig kilo zwaarder. Het is nu een van de lichtste auto's in zijn klasse." Wel jammer dat Infiniti niet meldt hoe zwaar de EX dan uiteindelijk is, want een vedergewicht zal het zeker niet zijn.
Het spreekt voor zich dat de EX37 flink in de accessoires zit. Een bloemlezing uit de standaardspullen: donker getint glas, een cd-wisselaar voor zes schijven met zeven speakers, bluetooth-mogelijkheid, cruise control, elektrisch bedienbare voorstoelen en parkeersensoren aan de voor- en achterzijde. Lederen bekleding en een multimedia-pakket staan op de optielijst.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.