AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Indiërs bezuinigen niet op Nano
30
De verkoop van de Tata Nano start volgende maand in India. De eerste 100.000 klanten zijn geselecteerd middels een loterij. De nieuwbakken autobezitters bezuinigen niet op de aanschaf van hun heilige koe.
De Tata Nano is in India te koop voor een prijs vanaf zo'n 1.500 euro. Hij moet Indiërs van hun tweewieler krijgen en zo zorgen voor veiliger vervoer. Voor de meeste Nano-kopers is deze auto dus hun eerste vierwieler. De goedkoopste uitvoering wordt slechts door twintig procent van de klanten besteld. De meesten kiezen dus voor een duurder model.
Dat betekent dat Tata zijn strategie kan wijzigen. Er worden prijziger versies gepland. Daaronder zou een driedeurs uitvoering zijn en ook de versie met een 800 cc dieselmotor wordt met voorrang ontwikkeld.
Tata wil de Nano in 2011 in Europa gaan verkopen. Over een jaar of drie is de VS aan de beurt. De Europese versie van de Nano is dit voorjaar voorgesteld op de autobeurs in Genève. Voordat het zo ver is, moet de Nano nog worden gereedgemaakt voor alle emissie-eisen en botsproeven.
Over hoe de Nano wordt gedistribueerd op de nieuwe markten is onduidelijk. Het is mogelijk dat Tata een eigen netwerk opzet voor de Nano, maar het is ook mogelijk dat hij wordt verkocht via Jaguar- of Land Rover-dealers. Die merken kocht Tata namelijk vorig jaar van Ford.