In twee opzichten strakker: Porsche 911 GT3 en GT3 Touring
Voor het eerst met achterbank, of juist als 'Leichtbau'
Soms komt alles samen. Bij Porsche is dat bijvoorbeeld het geval met de 25 verjaardag van de 911 GT3 en de facelift van de 911 GT3, zodat die verjaardag nu kan worden gevierd met de nieuwste 911 GT3. En de GT3 Touring, uiteraard!
Eén ding weten we zeker als er een nieuwe of vernieuwde Porsche 911 wordt gepresenteerd: er is voor maanden 911-nieuws. De 911 is immers in tal van versies verkrijgbaar en die lanceert Porsche niet allemaal tegelijk, maar keurig één voor één. Voor de 992.2, de faceliftversie van de huidige 992-generatie, begon het met de Carrera en de GTS. De 50e verjaardag van de 911 Turbo werd nog even gevierd op basis van het ‘oude’ model, dus op een nieuwe Turbo wachten we nog. Voor het zover is, is de top-911 uit die andere ‘pilaar’ binnen het aanbod aan de beurt: de GT3.
Waar de Turbo de ultieme auto voor alledag moet zijn, is de GT3 veel meer het ultieme speeltje voor wie zo sportief mogelijk onderweg wil zijn. In het geval van de ‘gewone’ GT3 hoort regelmatig circuitgebruik ook in het droombeeld, voor wie dat niet doet is er als vanouds de GT3 Touring. Die Touring, het makkelijkst herkenbaar aan het ontbreken van een achtervleugel, presenteert Stuttgart ogenschijnlijk meer als uitvoering en minder als pakket. Het is dus nu echt een separaat model met dito typeaanduiding, terwijl je bij de uitgaande GT3 wel of niet het Touring-pakket aanvinkt.
GT3 links, GT3 Touring rechts.
Geen elektrificatie
Liefhebbers kunnen rustig ademhalen, want in technisch opzicht verandert er niet zoveel aan de GT3’s. Geen elektrificatie zoals bij de GTS, maar als vanouds een atmosferische 4-liter zescilinder boxer met 375 kW/510 pk. Met PDK knalt de GT3 daarmee in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h, het model met handbak doet er als vanouds 3,9 tellen over. Dit alles wil niet zeggen dat er helemaal niet naar de aandrijflijn is gekeken, want hij voldoet uiteraard aan de nieuwste emmissie-eisen en de motor moet dankzij kleine technische aanpassingen nog wat feller aanvoelen. Soortgelijke aanpassingen zijn er ook gedaan aan het onderstel. Je zou zeggen dat er op een gegeven moment niet zoveel meer te verbeteren is aan de GT3, maar Porsche zegt toch nog wat manieren te hebben gevonden om de bestuurder aan wat extra controle te helpen. De auto blijft nu naar verluidt stabieler op oneffenheden en duikt minder bij het remmen.
In de nabije toekomst kan één van onze snelle collega’s je ongetwijfeld vertellen of dat verschil voelbaar is. Nu kunnen we je al wel wijzen op het vernieuwde uiterlijk, waarbij met name voor- en achterbumper duidelijk anders zijn dan voorheen. Achter zit de kentekenplaat nu net als bij de Carrera in een duidelijk afgebakend vak, waar de GT3’s voorheen een soort bumperbrede luifel hadden. Ook de aparte, duidelijk omrande luchtinlaat onderin de voorbumper maakt plaats voor een nieuw ontwerp. De ledstrips in de bumper verdwijnen, want Porsche stopt alle verlichtingsfuncties in de ronde koplampen. Wel zo strak. De achtervleugel van de reguliere GT3 heeft ook een wat ander design en uiteraard zijn er de nieuwe achterlichten die we op de eerdere 992.2’s ook zagen.
De voorbumper is nu (onder) duidelijk anders dan voorheen (boven).
Achterbank
Voor de 911 GT3 was er al een Clubsport-pakket met onder meer een rolkooi leverbaar. Dat blijft, maar de Touring kun je voor het eerst uitrusten met een optioneel Leichtbau-pakket. Dat brengt allerlei onderdelen in met carbon versterkte kunststoffen, wat samen met magnesium wielen en lichtgewicht deurpanelen voor wat gewichtsbesparing moet zorgen. In de lichtste configuratie weegt een Porsche 911 GT3 1.420 kg. Aan de andere kant van het spectrum is er ook goed nieuws: de GT3 Touring is voor het eerst met achterstoelen leverbaar. Wat minder hardcore, maar wel zo fijn voor wie zijn of haar kinderen graag laat meegenieten van het GT3-feest.
Porsche 911
Meteen configureren? Even geduld nog: de nieuwe Porsche 911 GT3 en 911 GT3 Touring zijn vanaf eind dit jaar te bestellen.
25 jaar GT3
De eerste Porsche 911 GT3 verscheen in 1999, op basis van de lang 'gehate' 996-generatie die de laatste jaren wat meer waardering lijkt te krijgen. De auto was aan de buitenkant nauwelijks te onderscheiden van een reguliere Carrera met Aero-bodykit, maar had dankzij een unieke motor 60 pk meer en was vanaf het begin lichter en puurder dan een 'normale' 911. De 911 GT3 had zeker geen 25 jaar nodig om uit te groeien tot een begrip onder liefhebbers van het genre, al gaat de GT3 RS sinds 2003 nog een stapje verder. Van de 992.2 verschijnt vanzelfsprekend ook weer een RS, maar dat gebeurt op een later moment.
Het origineel: de 911 GT3 uit 1999