In het wild: Volvo 142
Tweedeurs Zweed verdient meer aandacht
Wat is het? Een Volvo 142 die in 1973 in elkaar werd geschroefd en toen ongetwijfeld stukken strakker door het leven ging dan nu. De 142 was een van de drie modellen uit de 140-serie, waarvan de 2 staat voor het aantal portieren. Deze tweedeurs sedan had in de vorm van de 144 een vierdeurs-versie en met de 145 - de vijfdeurs - stond een station op het gamma. Deze DL (De Luxe) heeft zoals nagenoeg alle 140's vanaf 1970 een 2.0-liter viercilinder onder de kap die het tot 124 pk schopt. Dat deze van na 1970 is, zie je onder andere aan de ventilatieopeningen onderaan de achterruit.
In 1971 kreeg de 142 een nieuwe grille met de diagonale Volvo-lijn mee en een jaar later werden de in de carrosserie verzonken handgrepen - dus ook zichtbaar op deze versie - geïntroduceerd. De gigantische richtingaanwijzers naast de koplampen wijzen op jaar 1973, toen de 140-reeks opnieuw werd aangepakt. Deze DL was het tweede uitrustingsniveau en hoefde alleen de GL (Grand Luxe) boven zich te dulden. In 1974 werd opvolger 200-reeks op de markt gebracht.
Hoe bijzonder is-ie? De 140-serie zie je nog weleens als station of als vierdeurs sedan, maar deze tweedeursversie lopen we zelden tegen het lijf.
Hoe staat-ie erbij? Het exemplaar dat we hebben gespot, is helaas niet in al te beste staat. Er zijn er nog slechts 173 van, dus erg veel keuze hadden we ook weer niet. Onderaan de voorbumper lijkt een stukje geplakt te zijn, op de motorkap vinden we tape, plamuur of tandpasta en her en der mist deze arme Zweed wat afwerkingsstripjes en versieringen. Hij lijkt nog te redden, en dat gunnen we hem ten zeerste.
Wat is-ie waard? Fraaie exemplaren vinden we vanaf zo'n 7.000 euro. Deze zal beduidend minder geld in het laatje brengen. De 200-serie is momenteel stukken populairder.
Waardering: Een zeldzame Zweed die meer aandacht verdient dan hij momenteel lijkt te krijgen. Al is -ie overigens al sinds 2001 bij de huidige eigenaar, en dat verdient stiekem ook een pluim.