In het wild: Volkswagen K70 (1973)

Officiële 'nep-Volkswagen' modernste van stal

Volkswagen K70
Een Volkswagen die geen Volkswagen is. Je zou de Phaeton daarmee kunnen beschrijven, maar vandaag schijnen we een lichtje op de bijzondere en uiterst zeldzame K70!

Wat is het? Een Volkswagen K70 uit 1973 die destijds nieuw in ons land is verkocht en al sinds 2007 bij zijn huidige eigenaar een warm thuis heeft. De K70 werd door NSU getekend om het gat te dichten tussen de Ro80 en de 1200. Vlak voor de introductie van de nieuwe sedan, nam Auto Union - een onderdeel Volkswagen - het merk over. Het originele ontwerp werd marginaal aangepast en het werk zat erop: de K70 was een Volkswagen geworden. NSU bewees met de Ro80 al moderne auto's te kunnen maken. De K70 werd dan ook direct eerste Volkswagen met een moderne lijnmotor met waterkoeling die de voorwielen van kracht voorzag. Tussen 1970 en 1975 stond het weinig succesvolle model - de Audi 100 kwam in 1973 roet in het eten gooien - op de verkooplijsten.

Hoe bijzonder is-ie? In totaal zijn 211.341 exemplaren gebouwd. In Nederland rijden slechts 20 exemplaren rond. Niemand minder dan collega Frank Jacobs kreeg weke knietjes bij het zien van dit strakke exemplaar. Waarom? Dat lees je hier!

Hoe staat hij erbij? Hij wordt geliefkoosd, deze 'nep-Volkswagen'. Onze digitale handdruk gaat uit naar de eigenaar.

Wat is-ie waard? We verwachten dat hij zo tussen de 5.000 en 7.000 euro op moet kunnen brengen.

Waardering? Een fraai model met een bijzondere geschiedenis. Hoe een ingelijfd model direct de modernste auto van de Volkswagen-stal werd.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.