Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

In het wild: Santana PS-10 (2005)

Spaanse Defender

22
In het wild: Santana PS-10 (2005)
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
16 maart 2016 om 17:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

In het wild:

 In de onregelmatig terugkerende rubriek ‘In het wild’ zetten we bijzondere auto’s in het zonnetje die we zomaar op straat zijn tegengekomen. Bijzonder is in dit geval een zeer breed begrip. Vergeten, uitgestorven, spectaculair of een combinatie daarvan.

Vandaag hebben we weer een echte curiositeit in deze rubriek. Dankzij AutoWeek-lezer Bruno Vijverman kunnen we namelijk een lichtje schijnen op de Santana PS-10.

Wat is het: een Santana PS-10, min of meer een doorontwikkelde versie van de Land Rover Defender. Dat behoeft enige uitleg. Medio jaren vijftig werd in Spanje het bedrijf Metalurgica de Santa Ana uit de grond gestampt, een onderneming die alleen met stevige sponsoring van de Spaanse overheid - de industrie in Andalusië moest aangewakkerd worden - levensvatbaar was. In 1956 sloot het bedrijf een overeenkomst met Land Rover om Defenders te produceren. De auto's werden in stukjes van het Britse Solihull naar de Santana-fabriek verscheept waar ze werden geassembleerd.

Vanaf 1968 ging het bedrijf als Santana Motor door het leven. Op dat moment begon Santana ook zelf - met goedkeuring van Land Rover - met het ontwikkelen van nieuwe motoren en modellen op Land Rover-basis. In 1983 kwam een eind aan de Defender-licentie, al bleven de twee bedrijven contacten onderhouden. Daar kwam langzaam verandering in. Suzuki kocht een aandeel van 20 procent in Santana en medio jaren 80 werden de eerste Vitara's en Samurai's in Spanje gebouwd. Daarnaast produceerde Santana gewoon nog zijn eigen versies van de Defender.

In de nineties was Santana's relatie met Land Rover tot een dieptepunt gedaald. In 1994 rolde de laatste op de Defender lijkende creatie van de band, maar dat zou niet altijd zo blijven. Toen Suzuki besloot zijn aandeel in Santana te verkopen, was Santana weer aangewezen op de productie van zijn eigen Defender-achtigen. Deze PS-10 - dit exemplaar stamt uit 2005, het model was er sinds 2002 - was een van de laatste modellen die Santana's beeldmerk op de neus kreeg gedrukt. In 2011 ging Santana officieel op de fles. Exemplaren als deze zijn een van de laatsten herinneringen aan het ter ziele gegane merk.

Beoordeling: een tokkelende 125 pk sterke 2.8 turbodiesel verpakt in een hoekige jas. Je betaalt je blauw en stuitert over de weg, maar naast het asfalt lach je alles en iedereen uit. Een leuke verschijning, met vijf exemplaren in Nederland ook nog eens zeer zeldzaam!

In het wild

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden