In het wild: Renault 5 cabrio (1990)
Supercinq met wapperende haren
Wat is het? Een knalrood exemplaar van de tweede generatie Renault 5, ook wel Supercinq genoemd. Met deze vrolijke Fransman - die in 1990 in elkaar werd gezet en vier jaar later ons land binnenkwam - is iets bijzonders aan de hand. Het is namelijk een cabrio, en die is nooit officieel geleverd. Het lijkt erop dat we hier een creatie van het Belgische EBS te pakken hebben, een bedrijf dat zich bezighield met het ombouwen van R5'jes tot cabrio's. Hoewel er heel onschuldig 'Campus' achterop staat, is deze rode rakker stukken sterker dan die 60 pk sterke basisversie. Onder de kap ligt namelijk de 120 pk sterke 1,4-liter viercilinder uit de GT Turbo.
Hoe bijzonder is-ie? Dakloze R5'jes zie je niet dagelijks en zeker met deze krachtbron moet het een feestje zijn om er op zomerse dagen mee onderweg te zijn.
Hoe staat-ie erbij? Best netjes. Roest lijkt hem - voor zover zichtbaar - vreemd te zijn en ook z'n kapje is niet voorzien van tape om 'm waterdicht te houden.
Wat is-ie waard? Moeilijk in te schatten. Een GT Turbo 'Cabrio' gaat als restauratieobject weg voor zo'n 3.000 euro. Wellicht dat deze niet-officiële GT Turbo bij een liefhebber meer op kan brengen.
Waardering: Zeer zeldzaam en ook erg leuk. Vooral goed bewaren!