In het Wild: Lotus Elan
Bijzonder bezielde Brit
Wat is het? Zoals gezegd een Lotus Elan uit 1993. Deze generatie Elan werd tussen 1989 en 1995 door Lotus aangeboden als instapmodel. Onder de kap een bescheiden 1,6-liter viercilinder van Isuzu die zijn vermogen - 157 pk - via een eveneens van dezelfde Japanse fabrikant afkomstige vijfbak naar de voorwielen stuurde. Vooral dat laatste was opmerkelijk. Wie zo snel mogelijk naar de 100 km/h wilde rijden, hoefde daar slechts 7,5 seconden de tijd voor te nemen. Een topsnelheid van 220 km/h was eveneens mogelijk.
Een glasvezel koetwerk hield het gewicht beperkt tot 997 kilo. Aanvankelijke prototypes reden rond met een krachtbron en versnellingsbak van Toyota. Lotus hoopte de Elan uiteindelijk via Toyota-dealers te verkopen als Toyota Elan, maar dat heeft nooit realiteit mogen worden. Aanvankelijk was ook een 132 pk sterke versie leverbaar. Daarnaast stond er in de beginjaren een turboversie klaar, met 164 pk op de voorwielen.
AutoWeek zou AutoWeek niet zijn als we je niet zouden verrassen met wat curieuze informatie. De Lotus Elan is namelijk ook verkocht als... Kia! Een uitgebreid epistel over dat automobiele pareltje lees je hier!
Hoe bijzonder is hij? Er zijn 57 Elans in Nederland te vinden, waar ook de eerste generatie tot wordt gerekend. Zeldzaam zijn ze dus allemaal.
Wat is hij waard? We vinden een exemplaar met turbo dat voor 10.000 mee naar huis mag.
Beoordeling: Een voorwielaangedreven Lotus met Isuzu-techniek die ook verkrijgbaar was als Kia met 1.8 uit de Sephia: dat klinkt als iets dat wij alleen maar kunnen adoreren.