In het Wild: Lancia Delta (1983)

Verpieterd

In het Wild: Lancia Delta (1983)
Eerder in deze rubriek kreeg een Delta HF Integrale de aandacht die hij verdient. Vandaag is zijn minder ambitieuze broer aan de beurt, een brave Lancia Delta 1300 uit 1983.

AutoWeek-lezer Rob Cleuren, één van de hofleveranciers van bijzonder automobielgenot in deze rubriek, stuurde ons foto's toe van deze ietwat verpieterde Lancia Delta, een 1300 uit 1983. Hoewel de blauwe Italiaan in 1983 in ons land nieuw is verkocht, lijkt het gezien het ontbreken van de minimale achterspoiler boven aan de achterruit hier om een exemplaar te gaan dat vóór de doorvoering van de facelift in november 1982 de fabriekspoorten verliet. De voorbumper, die afkomstig lijkt van het gefacelifte exemplaar, heeft waarschijnlijk later zijn weg naar het front van de Delta gevonden.

In het vooronder van deze zeer basale Delta - let op het ontbreken van een rechter buitenspiegel - huist een 1.301 cc grote viercilinder, die 75 pk en 105 Nm naar de voorwielen stuurt. Schakelen gaat door middel van een handgeschakelde vierbak en wie die transmissie kundig bedient, krijgt de net geen 1.000 kilo wegende Italiaan in 13,5 seconden op een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 155 km/h.

We hopen dat deze Delta 2017 zal doorstaan. We zien behoorlijk wat roest, niet al te fraai weggewerkte plekjes en een plat achterbandje. Vooral dat laatste wekt het vermoeden dat de huidige eigenaar het wel en wee van zijn Delta niet al te hoog op de prioriteitenlijst heeft staan. Leuk detail: de Delta werd in 1980 Auto van het Jaar en is daarmee de enige Lancia ooit die deze titel binnen heeft weten te slepen.

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.