In het wild: Daihatsu Charade G11 (1987)

Het gezicht van de jaren tachtig

Daihatsu Charade 1.0 TS Daimatic
Vandaag dankzij AutoWeek-lezer Sidney Meulema een Daihatsu Charade in de aanbieding. En niet zomaar een! Dit hoekige beestje laat je lui achterover leunen met zijn Daimatic-transmissie.

Wat is het: Een Daihatsu Charade van generatie G11, de serie die in 1983 werd gelanceerd. Daihatsu riep deze versie in zijn reclamefolders trots uit tot 'Het gezicht van de jaren tachtig'. Kijkend naar zijn hoekige stadskostuum kunnen we daar ons prima in vinden. Dit grijze exemplaar is ons toegezonden door AutoWeek-lezer Sidney Meulema. De uit 1987 - het laatste levensjaar van de G11 - stammende Charade is van de buurvrouw van zijn grootouders. Meulema heeft er even mee mogen sturen en de rijervaring bestempelt hij als 'zeer gaaf'.

Onder de kap een bescheiden 1.0-liter driecilinder die 52 pk naar de voorwielen stuurt. De handgeschakelde versies halen daarmee een topsnelheid van 145 km/h. Dit exemplaar is voorzien van Daihatsu's Daimatic-transmissie, een soort semi-automaat met twee verzetten. Je moet genoegen nemen met een topsnelheid van 135 km/h. Invoegen op de snelweg zal even duren: in 22 tellen heb je een snelheid van 100 km/h op de teller.

Deze Charade is bovendien een TS-uitvoering, te herkennen aan de chromen sierstrips rond de voorruit en het dak, stootstrips op de zijkant en een wisser op de achterruit mét sproei-installatie. Ook een mistachterlicht en achterruitverwarming waren standaard aanwezig. Weelderig.

Beoordeling: Een heerlijk plaatje. Hoekiger dan een legosteen en trots bovenaan de betrouwbaarheidsstatistieken te vinden. Helaas krijgen maar weinigen het er warm van.

Lezersreacties (57) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.