In het wild: Daihatsu Charade (G10, 1979)

Oer-Charade knipoogt naar grotere broer

Daihatsu Charade G10 In het Wild
In de jaren tachtig en negentig was de Daihatsu Charade niet weg te denken uit het straatbeeld. Vandaag hebben we dankzij AutoWeek-lezer Bruno Vijverman een exemplaar uit de serie waar het allemaal mee begon: de G10.

Niet eerder zagen we de Daihatsu Charade G10 in deze rubriek. De compacte Japanner werd tussen 1977 en 1983 in twee smaken verkocht. Dit zwarte exemplaar is de driedeurs, of Coupé zoals de Nederlandse importeur hem noemde. Daarnaast was hij leverbaar als vijfdeursversie. Opvallend genoeg kreeg de driedeurs patrijspoortjes als zijruiten mee. De vijfdeurs kreeg normale ruiten. De vijfdeurs kreeg ter compensatie van het ontbrekende ronde ruitje wel weer een ronde tankklep mee, terwijl de driedeurs het met een vierkante moest doen.

Onder de kap van deze XTE 5 - de dikste uitvoering mét handgeschakelde vijfbak in plaats van één met vier verzetten - een 993 cc grote driecilinder goed voor 50 pk en 73 Nm. Een topsnelheid van 140 km/h moest daarmee haalbaar zijn. In 15,3 tellen had je een snelheid van 100 km/h op de klok staan. Per 18,5 kilometer werd één liter benzine opgeslurpt.

De XTE was eveneens de enige versie die over een toerenteller beschikte. Daarbij overtrof hij zijn minder rijk uitgeruste broers dankzij de aanwezigheid van stoffen bekleding, een met stof bedekte kofferbak, tapijt op de vloer, een ruitenwisser met interval én een ruitenwisser met sproeier voor de achterruit. Genieten.

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.