Hyundais premium-alternatief voor de BMW 5-serie opgefrist

G80 bijgepunt

Genesis G80
Genesis G80Genesis G80Genesis G80Genesis G80Genesis G80

Op jacht naar een alternatief voor de A6'en, 5-series en E-klasses van deze wereld en draag je Hyundai een warm hart toe? Ook dan hoef je het merk de rug niet toe te keren. Met een beetje moeite moet je namelijk best een Genesis G80 op kenteken kunnen krijgen. Dit gezochte intro schrijven we niet zomaar: de Genesis G80 is nu strak en wel teruggekeerd van een sessie op de snijtafels.

De Hyundai Genesis werd in 2016 omgedoopt tot Genesis G80. Hyundai Motor Company weekte de modelnaam los van automerk Hyundai en maakte er een merk van, waarmee het vooral in het thuisland het succes van auto's als de BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse ernstig belemmert. Een kleine vier jaar geleden trok Genesis het doek van de eerste écht nieuwe en van meet af aan onder vleugels van Genesis ondergebrachte G80. Die gelikt gelijnde fastback is in thuisland Korea nu in aangescherpte vorm gepresenteerd.

Genesis G80

Genesis G80

Vanbuiten moet je waarschijnlijk goed kijken om de verschillen met het bijna vier jaar oude origineel te zien. De facelift is er dan ook een volgens het recept dat Genesis onlangs losliet op de GV80. De G80 heeft een subtiel vernieuwde grille en nieuwe bumpers die de Genesis G80 – ook als niet-Sport-uitvoering – een dynamischer uitstraling moet geven. Ook de verlichting aan de voorzijde wordt gewijzigd. De dubbellaagse kijkers behouden hun vorm, maar hebben nu een meer gesegmenteerde invulling, inclusief wat Genesis 'microlenzen' noemt. De achterlichten lijken ongewijzigd, al brengt Genesis wel een vernieuwde achterbumper naar zijn sedan. De uitlaateindstukken zijn niet meer zichtbaar. Geen facelift zonder nieuwe lichtmetalen wielen en dus krijgt ook de aangescherpte G80 die.

Genesis G80

Genesis G80

Genoeg subtiliteit, want in het interieur van de vernieuwde Genesis G80 zijn de verschillen met het origineel veel groter. Op de deurpanelen na is hier zelfs alles totaal anders. Het volgens traditioneel concept overkapte instrumentarium en het los daarvan centraal in het dashboard geplaatste infotainmentscherm maken plaats voor een paneel met een diameter van 27 inch zonder overkapping dat ze allebei vervangt. Het stuurwiel is nieuw, de middentunnel is opnieuw vormgegeven en zelfs het middendeel van het dashboard is grondig gewijzigd. Opnieuw zijn de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem optisch weggewerkt in een over de gehele breedte van het dashboard lopende strook. Deze strook is echter lager geplaatst dan voorheen. Ook compleet nieuw is het knoppeneiland en het bijbehorende display waarmee je onder meer de klimaatregeling aanstuurt.

In Nederland is de Genesis G80 – net als elk ander model van Genesis – niet leverbaar. Elders is de auto te krijgen met een 2,5-liter viercilinder of met een 3,5-liter V6. Ook bestaat er een versie met een 2.2-dieselmotor én is er een volledig elektrische Electrified G80. Die heeft een 87,2 kWh groot accupakket en twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 370 pk.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.