Hyundai gaat voor twee snelheidsrecords

Nexo Fuel Cell en Sonata Hybrid over zoutvlakte gejaagd

Hyundai Nexo en Sonata Hybrid Bonneville
Hyundai Nexo en Sonata Hybrid BonnevilleHyundai Nexo en Sonata Hybrid BonnevilleHyundai Nexo en Sonata Hybrid BonnevilleHyundai Nexo en Sonata Hybrid BonnevilleHyundai Nexo en Sonata Hybrid BonnevilleHyundai Nexo en Sonata Hybrid BonnevilleHyundai Nexo en Sonata Hybrid BonnevilleHyundai Nexo en Sonata Hybrid Bonneville

Hyundai heeft zowel de Nexo als de Sonata Hybrid over de zoutvlakte van Bonneville gejaagd. De fabrikant hoopt er twee snelheidsrecords mee te hebben gevestigd.

Hyundai doet een gooi naar twee snelheidsrecords. Op de zoutvlakte van het in de Verenigde Staten gelegen Bonneville is zowel een geprepareerde Nexo als een aangepaste Sonata Hybrid op de staart getrapt. De sprintsessies zijn inmiddels afgerond en Hyundai is nog in afwachting van een oordeel van de FIA over de legitimiteit van de recordpogingen.

De Nexo Fuel Cell Concept zoals de geprepareerde Nexo heet, haalde op de zoutvlakte een snelheid van 170,85 km/h. Opvallend, de topsnelheid van de Nexo ligt op papier op 177 km/h. Toch moet de Nexo er de snelste brandstofcelauto ter wereld mee worden. De speciaal voor de recordpoging in een speciale wrap gehulde Nexo heeft onder meer een extra voorlip, Sparco-racestoelen met zespuntsgordels, een rolkooi en netjes die er voor zorgen dat de bestuurder in het geval van een ongeval niet door de zijruiten naar buiten wordt geslingerd.

Aansluitend mocht ook de nieuwe Sonata Hybrid aan de bak. Deze heftig geprepareerde Koreaan haalde een topsnelheid van 265 km/h. Niet alleen heeft de hybride Hyundai speciale aerodynamische wieldeksels, maar ook een sportonderstel, extra krachtige remmerij, Goodyear Eagle-banden, een nitrosysteem, een aangepast uitlaatsysteem en speciale software aan boord. De Sonata Hybrid moet zich, hopelijk voor Hyundai, straks de snelste benzinehybride op de zoutvlakte van Bonneville kunnen noemen.

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.