Hyundai blikt vooruit op N-toekomst
N-label breidt uit
Onze eigen Michiel Willebrands heeft tijdens de persintroductie van de i30 Fastback N gesproken met Klaus Köster, voorheen werkzaam bij AMG en nu Director High Performance Vehicle Development bij Hyundai én met Gyoo-Heon Choi, Director HPV Planning. Volgens het tweetal heeft Hyundai in de eerste 16 maanden na de lancering van de i30 N er wereldwijd 11.500 exemplaren van verkocht. Daarmee liggen de verkopen naar eigen zeggen ver boven verwachting. Voor 2019 ligt het verwachte verkoopaantal op 20.000 stuks. Daar wordt ook de i30 Fastback N bij gerekend.
We weten al even dat Hyundai meer N-modellen in het vat heeft zitten. In onder andere de Verenigde Staten en in thuisland Zuid-Korea brengt de fabrikant spoedig de Veloster N op de markt, maar die versie gaat aan de Europese neus voorbij. Wel komen we te weten dat de eerstvolgende Hyundai die wordt overgoten met de N-receptuur, zeer waarschijnlijk de i20 gaat zijn. Dat het N-label niet voorbehouden blijft aan hatchbacks, blijkt uit het gegeven dat Hyundai aangeeft ook SUV's en cross-overs de N-behandeling te willen geven.
Meer N-nieuws komt op termijn in de vorm van wat Hyundai omschrijft als een 'halo car', een exclusievere smaakmaker waarvan de proporties vergelijkbaar zullen zijn met die van de Kia Stinger. Ook elektrisch aangedreven modellen of auto's met een brandstofcel aan boord worden volgens Hyundai niet uitgesloten van het N-feestje.