Hyperion presenteert mobiel waterstoftankstation

Ook voor BEV's

Hyperion Hyper:Fuel XF-7 mobiel waterstoftankstation

Het Amerikaanse Hyperion trekt het doek van een wel heel bijzondere uitvinding: een mobiel tankstation dat niet alleen auto's op waterstof, maar ook elektrische auto's met een accu van verse energie kan voorzien. Het heet de Hyper:Fuel XF-7 en moet volgend jaar al op de markt komen in de Verenigde Staten.

Misschien doet de naam Hyperion wel een belletje bij je rinkelen. In 2020 presenteerde het een supercar-met-brandstofcel en een rijbereik van ruim 1.600 km: de XP-1. Daarover kunnen we inmiddels melden dat die meer dan 2.000 pk sterk wordt, al blijft Hyperion over de toekomst - en eventuele productie - van de schone supersporter verder stil.

Dat weerhoudt Hyperion er niet van om met zijn volgende nieuws te komen: de Hyper:Fuel XF-7. Dat is een mobiel tankstation - of laadstation, zo je wilt - dat tot twee FCEV's (elektrische auto's met brandstofcel) tegelijkertijd binnen 5 minuten van een lading waterstof kan voorzien. Daarbij kan de XF-7 ook batterij-elektrische auto's opladen met een DC-lader.

Het mobiele tankstation is in staat grote hoeveelheden energie op te slaan bij een extreem hoge energiedichtheid. Zodoende is het mogelijk om meerdere voertuigen op te laden met de XF-7, al specificeert Hyperion nog niet na hoeveel ladingen de koek op is. Het mobiele station is uitgerust met zonnepanelen op het dak, al vormen die ongetwijfeld niet het belangrijkste instrument om de XF-7 klaar te maken voor gebruik op elke gewenste locatie. Hoe het station zelf voornamelijk aan zijn energie komt, blijft nog onduidelijk.

Ruimtevaarttechniek

De Hyper:Fuel maakt voor zijn niet eerder vertoonde mogelijkheden gebruik van technologieën uit de ruimtevaart. Hyperion wil ze naar verluidt al volgend jaar aan de man brengen in de Verenigde Staten, waar het de XF-7 ook gaat produceren. Dat geschiedt in Hyperions nieuwe fabriek in Columbus (Ohio), die het bedrijf nu aan het bouwen is.

Ben je geneigd de mogelijkheid van een toekomst voor de XF-7 met een korreltje zout te nemen, weet dan dat Hyperion bepaald geen eendagsvlieg is. De onderneming werd gesticht in 2011 en hield zich sindsdien bezig met het ontwikkelen van waterstofcellen. Dat de Hyperion XP-1 nog niet op de markt verschenen is, zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat het slechts een voertuig voor het ontwikkelen en testen van brandstofceltechnologie is. Hyperion zelf geeft daarover nog geen uitsluitsel.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens