HWA Evo: Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II van 2024
Duurder dan het origineel
Altijd al een Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II willen hebben, maar greep je dik dertig jaar geleden mis? Niet getreurd: het Duitse HWA brengt de 'Evo II' terug. Je betaalt er echter meer voor dan voor een originele...
De Autosalon van Genève was in 1990 het podium waarop Mercedes-Benz de 190E 2.5-16 Evolution II aan het daglicht voorstelde: de toen vernieuwde en verbeterde versie van homologatiemodel Evolution I dat een jaar eerder op dezelfde beurs werd gelanceerd. Gebruikte exemplaren kosten tegenwoordig zo'n 4 ton, maar deze moderne incarnatie van het Duitse HWA is nog veel duurder. Je kunt bij HWA aankloppen voor een op basis van een reguliere 190 ontwikkelde hommage aan de Evo II die het simpelweg HWA Evo heeft genoemd. Je tikt er echter €714.000 voor af. En dat is nog zonder bpm en btw...
Mensonterend duur dus, maar wat krijg je voor je centen? Natuurlijk wat bijzonders. De HWA Evo is gebaseerd op een echte 190 (W201) en niet op een échte Evo I of Evo II, maar de Duitsers hebben er flink hun best op gedaan. Volgens HWA blijft slechts het middendeel van het chassis van de W201 behouden, maar is verder praktisch alles nieuw. Dat middendeel is verstevigd en de voor- en achterzijde van het chassis zijn nieuw en gemaakt van aluminium. De volledige carrosserie van de auto is uit koolstofvezel vervaardigd. Het resultaat: een wagengewicht van slechts 1.360 kilo. De HWA Evo heeft voor 19-inch wielen, achter meten ze 20 inch. Net als het origineel kan ook het front van HWA's creatie hoger boven het asfalt komen te liggen, drie centimeter, om precies te zijn. Handig bij drempels. De HWA Evo heeft ledverlichting aan zowel voor- als achterzijde en geeft vooral daarmee weg een moderne incarnatie te zijn.
Het origineel: de 'Evo II'.
Onder de kap ligt geen 235 pk sterke en door Cosworth onder handen genomen 2.5-viercilinder, maar een moderne 3.0-biturbo-V6 van Mercedes-Benz. Die machine zendt in de basis 450 pk en 550 Nm naar de achterwielen op. Schakelen gaat met een handgeschakelde zesbak. Die combinatie levert hem een topsnelheid op van 270 km/h. De door HWA aangepakte zescilinder is er met optioneel Performance Pack ook met 500 pk. Die variant – die ook andere versnellingsbakverhoudingen naar de auto brengt – is nóg sneller. De topsnelheid: 300 km/h. Ook interessant: het blok heeft dry sump-smering. Dat betekent dat de auto geen regulier carter, maar een externe olietank heeft. Het ontbreken van een carter heeft onder meer als gevolg dat de motor lager in de auto kan worden gehangen. Dat heeft weer een positief effect op het zwaartepunt, dat daardoor een stuk lager ligt.
Meer opvallende zaken? Zijn er. Zo ligt de V6 zo dicht mogelijk bij het schutbord. Daarvoor heeft HWA de startmotor, de omvormer, de stuurbekrachtingspomp en de aircocompressor moeten verplaatsen. De vooras heeft HWA weer vijf centimeter naar voren kunnen plaatsen. Het resultaat: een gewichtsverdeling van exact 50:50. HWA is overigens geen onbekende met Mercedes-Benz. Het bedrijf heeft zich onder meer met de ontwikkeling van de CLK-GTR Strassenversion bemoeid en heeft ook een vinger in de pap gehad bij de ontwikkeling van de CLK DTM AMG van 2004 en SL 65 AMG Black Series van 2008. Tegenwoordig houdt HWA zich ook bezig met Pagani, De Tomaso en Apollo. De oprichter van HWA is niemand minder dan Hans Werner Aufrecht, die samen met Erhard Melcher AMG uit de grond stampte.
Er komen slechts honderd exemplaren van. De eerste daarvan worden eind 2025 geleverd.