Houd uw Biturbo binnen: Modena Automobili ‘restomod’ Shamal
Daar gaan we weer
Is er over twintig jaar nog één originele auto uit de jaren 70 of 80 te vinden? Afgaande op het nieuws niet, want we hebben alweer een zogenaamde restomod te pakken. Deze keer is de Maserati Biturbo de sigaar, om te worden omgetoverd in een soort neoklassieke Shamal.
Wie nog een Maserati Biturbo in de schuur heeft staan, kan de deur van die schuur maar beter dichthouden. Als de jongens en meisjes van Modena Automobili lucht krijgen van je fraaie bezit, kan het namelijk zomaar gebeuren dat die Biturbo wordt omgetoverd in een ‘Project MA01’. Dat betekent dat Modena Automobili – ‘Automobili’ in de naam lijkt verplicht voor wie met klassieke Italianen aan de slag wil – er een moderne interpretatie van maakt van de Shamal. Die Shamal was in de jaren 90 één van de laatste en heftigste verschijningsvormen van die Biturbo, al was hij met zijn brede flanken en gigantische spoilers nog maar nauwelijks als zodanig herkenbaar. Modena Automobili plakt vrijwel alle typische Shamal-kenmerken op zijn remake, van de opvallende ‘dakbeugel’ tot de bizarre spoiler onderaan de voorruit. Alleen de schuin afgesneden wielkasten, een handtekening van ontwerper Marcello Gandini, is vergeten.
De MA-01 is tot op heden vooral een digitale strijder, maar zijn makers hebben al wel een idee over de aandrijflijn. Die wordt gevormd door de V6 uit de huidige Ghibli, die in dit geval 500 pk levert en de auto in 4,7 tellen van 0 naar 100 sleurt. De Project MA-01 krijgt naar verluidt een prijskaartje van meer dan een half miljoen euro en ‘Modena’ hoopt 33 kopers bereid te vinden om dat ervoor te betalen.

Bovenstaande Biturbo dient als basis voor de restomod, die de Shamal (onder) als inspiratiebron heeft.
De wat cynische ondertoon in het bovenstaande wordt veroorzaakt doordat het ‘restomodden’ van klassiekers – dus die auto’s overladen met een modern sausje – wel erg populair is de laatste tijd. Voor de Porsche 911 zijn er inmiddels tientallen aanbieders, maar ook andere iconen zijn niet veilig. Onder meer de Lancia Delta Integrale, BMW 8-serie, Ferrari F355 en Alfa Romeo Giulia werden al slachtoffer van deze trend.