Hou je vast: de nieuwe Nissan Almera!
Volgens Nissan is de nieuwe Almera een erg solide auto die bewust is ontworpen om goed overweg te kunnen met de extreme (weers-) omstandigheden die het automobiele leven in Rusland met zich mee brengt. Daarom is er extra aandacht gegaan naar het verstevigen van het chassis vanwege de slechte kwaliteit van het wegdek, bestaat de carrosserie grotendeels uit extra dik plaatstaal en is het bovenste deel van het koetswerk extra verstevigd. Bovendien staat de auto extra hoog op zijn wielen, de bodemvrijheid van 160 millimeter zou van pas moeten komen op slechte wegen in de Federatie. Dit alles doet Nissan om te kunnen garanderen dat de Russische Almera niet na een paar jaar van ellende uit elkaar dondert.
Nissan gaat de Almera, die vrijwel niets van doen heeft met onze laatste Almera (ken je hem nog, met z'n kekke Surftail in het dak? Zie foto 8 en 9), bouwen in de nieuwe fabriek in het Russische Togliatti. Daar wordt de auto altijd voorzien van een 1,6-liter zestienkleps viercilinder benzinemotor met 102 pk, die naar wens gekoppeld is aan een handgeschakelde vijfbak of een automaat met vier verzetten. Van kop tot kont meet de nieuwe Almera sedan 4.656 millimeter en met een wielbasis van 2.700 mm schijnt-ie de ruimste van z'n klasse te zijn. Kijk, en dat wist je toch niet toen je vanmorgen opstond!