AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hongqi komt met EV's met meer dan 1.000 kilometer actieradius

Drie nieuwe concept-cars

Hongqi
Hongqi
Hongqi
Hongqi
Hongqi
Hongqi
Hongqi
Hongqi

Het Chinese Hongqi heeft in de ongrijpbare digitale ruimte die 'metaverse' heet niet één, niet twee, maar drie nieuwe studiemodellen gepresenteerd. Eén daarvan is met afstand de mafste: de E202. Dat is namelijk een elektrische vierzits cabriolet met vier portieren en SUV-invloeden.

Hongqi is het luxemerk van het Chinese First Auto Works (FAW) dat via Stern ook zijn weg naar Nederland vindt. Hongqi heeft grootse plannen op EV-vlak. Zo wil het de komende jaren maar liefst dertien nieuwe elektrische auto's introduceren. Drie daarvan heeft de fabrikant nu in de metaverse gepresenteerd: de E001, de E202 en de E809.

Hoewel de drie studiemodellen heel sterk van elkaar afwijken, delen ze dezelfde technische basis. Zo staat het drietal op papier op het FME-platform, een nieuwe basis die Hongqi voor zijn toekomstige elektrische auto's heeft ontwikkeld. Het platform is geschikt voor auto's met een wielbasis van 2,7 tot 3,45 meter en dat betekent dat Hongqi er een enorme reeks auto's in verschillende formaten op kan plaatsen. Volgens Hongqi komen er auto's op te staan die een elektrische actieradius van meer dan 1.000 kilometer krijgen, al moet je die opgave mogelijk met een korreltje zout nemen. Meer interessante technologie die het FME-platform mogelijk maakt? Zeker. Wat te denken van inductieladen (30 kW) en verwisselbare accu's. Daar houdt het niet bij op. Hongqi geeft zelfs hints dat het techniek in huis heeft om de wielen tot 90 graden te laten draaien om zijwaarts inparkeren te veranderen in zijwaarts rijden. Omstreeks 2023 moet de eerste Hongqi met FME-basis op de Chinese markt komen.

Hongqi

Hoog op de poten, elektrisch, vier portieren, vier zitplaatsen én een cabriolet.

Die eerste Hongqi met FME-techniek wordt de productieversie van de E001, een elektrische sedan. Een jaar later moet de E202 op de Chinese markt verschijnen en dat is misschien wel de joligste van het stel. De E202 is namelijk een vierdeurs cabriolet met vier portieren die ook nog eens relatief hoog op de poten staat. Een echt mengelmoesje van meerdere carrosseriestijlen dus en daarmee met recht een cross-over. Daarnaast komt Hongqi met de E809/E-LS Concept, een grote elektrische cross-over waarin je designinvloeden ziet van de vorig jaar getoonde L Concept.

Via Stern verschijnt dit jaar de Hongqi E-HS9 op de Nederlandse markt. Dat is een lel van een elektrische SUV waarover je hier meer kunt lezen.

Lezersreacties (32)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Marco 1973
Marco 1973
  • 5
In dit geval is elektrisch rijden marketing en marge pakken.
Zo'n grote bak met een loeizware accu heeft niks meer met milieu te maken.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Enkele lichte aanpassingen aan de carrosserie zodat hij wat meer Europees oogt en een mooie prijs en garantie maakt hem in Europa verkoopbaar.
Ici Cannes Alles
Ici Cannes Alles
  • 0
Ik denk dat het mogelijk is toch een stijf carroserie te krijgen door de accu's onderdeel te laten zijn van de bodem. Wellicht beter dan bij de Evoque want die was niet heel stijf
make no sound
make no sound
  • 3
Kijk als hieronder had gestaan dat het een Duits product was dan hadden we heel andere soort commentaren gelezen. Leuk autootje met een actieradius van 1000 km. Klinkt goed, hoor.
Cabriofan
Cabriofan
  • 2
Doe mij er maar 1
Wel met subsidie graag want zal iets gaan kosten....
Lijkt me heerlijk zó cabrio zoeven...
Anoniem
Anoniem
  • 6
Over smaak valt niet te twisten! Wat mij betreft is de Chinese smaak niet mijn ding. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat we de Chinese Communistische Partij niet moeten willen financieren!
HarrieD
HarrieD
  • 0
Misschien iets voor Ali. Zegeltjes sparen voor een Hongqi. Volle zegelkaarten kunnen ingeleverd worden bij een Stern vestiging.
Ali As
Ali As
  • 1
Hoezo iets voor mij? ?
.
Eerst maar 's kijken hoe heet die soep 'straks' wordt (opgediend en vooral) gegeten. Specs klinken interessant, land van herkomst al wat minder en de looks ... zoals gezegd maar even wachten hoe het er in het echt gaat uitzien.
Ook wel benieuwd naar het maximaal trekgewicht trouwens, van zo'n range blijft er ook met zo'n windvanger erachter vast nog wel iets enigszins bruikbaars over ?
Anoniem
Anoniem
  • 5
We gaan elektrisch rijden om het milieu te sparen toch? Dan gaan we toch niet in troep uit een land rijden waar ze maling hebben aan het milieu? Om over mensenrechten nog maar te zwijgen. Ik zal never njente nooit niet naks nada noppes ever in een Chinees hok rijden.
Zeker niet met al het moois wat hier in de EU word gemaakt. Ja ik weet dat mijn telefoon er waarschijnlijk ook vandaan komt. Maar daarin is de keus helaas niet breed.
Ralph V 247
Ralph V 247
  • 3
Gewoon niet kopen die Chinese auto,
te lelijk voor woorden.
Wij hebben, Mercedes, BMW, Audi, Renault, Citroën, Peugeot, Fiat, Lamborghini, Ferrari, Scoda....etc.
24qv
24qv
  • 2
Iedere week een update dat Hongqi, Zighao, Ponqi, Zonki, Tronqi, PengWow, (noem ze maar op) met een EV Nederland/Europa/Wereld gaan veroveren?
Audiq
Audiq
  • 1
In Japan zou een ontwerper welke op de proppen komt met zo’n verschrikkelijk design harakiri moeten plegen….
Nu 5859278
Nu 5859278
  • 2
Gewicht: 1,5 gezinswoning. Zo'n voor-oorlogse, met massief steens muren.
#fail

"steens muren???
#jijfailtnogerger