Honda verwacht 1.000 km bereik voor zijn EV's met nieuwe accu
Solid state
Honda kondigde onlangs aan dat de preproductie van solid state-accu's kan beginnen in zijn nieuwste accufabriek. Nu is ook meer duidelijk over wat er van die accu's wordt verwacht.
Een paar weken geleden kondigde Honda trots aan dat een nieuwe accufabriek in Sakura City klaar is voor kleinschalige preproductie van solid state-accu's, nog vooral bedoeld voor de verdere ontwikkeling van die accu's. Er gaan nog wel wat jaren overheen voordat we dergelijke accu's in productieauto's tegenkomen. Niet geheel verrassend liet Honda dus nog niet echt wat los over wat die accu's straks in de praktijk betekenen, maar naderhand is daarin verandering gekomen. Automotive News heeft interessante beloften opgepikt in een presentatie over de accu's, een week later.

Honda's nieuwe solid state-accufabriek.
Honda's knappe koppen beloofden daarbij dat de accu's nogal een stevige actieradius moeten mogelijk maken bij nieuwe EV's. Tegen het einde van dit decennium moeten er al elektrische auto's van Honda mee uitgerust kunnen worden voor een rijbereik van pakweg 1.000 km. Dat is een flinke sprong voorwaarts. Hoeveel kWh capaciteit er voor zo'n bereik nodig is, dat is alleen nog niet helemaal helder. Van solid state-accu's is bekend dat de energiedichtheid een stuk hoger ligt dan bij conventionelere batterijen, dus waarschijnlijk is voor die 1.000 km helemaal niet zo'n enorme accu nodig. Honda verwacht zelfs ten opzichte van conventionele lithium-ionaccu's de helft van de omvang nodig te hebben voor eenzelfde bereik.
Bovendien moeten de nieuwe accu's hoge laadvermogens aankunnen, dus ben je als het goed is ook zo weer onderweg als je uiteindelijk toch bijna door dat grote bereik heen bent. Er is nog een groot voordeel: Honda rekent erop dat de batterijen zo'n 25 procent goedkoper zijn dan lithium-ion accu's. Uiteindelijk wil Honda zelfs solid state-accu's op de markt brengen die zelfs 40 procent goedkoper zijn, 60 procent kleiner en tot maar liefst 1.250 km bereik mogelijk maken in EV's. Dan hebben we het wel over de verre toekomst, want die cijfers gelden voor na 2040.
Het is overigens niet alleen maar rozengeur en maneschijn rond Honda's solid state-accu's. De Japanners geven volgens Automotive News te kennen dat er nog wel een flinke opschaling nodig is vanaf de huidige prototypes. De accu's waar de fabrikant nu mee experimenteert, zijn maar liefst zo'n 100 keer kleiner dan de accu's die straks in elektrische auto's komen te liggen. Verder worstelen de technici nog wat met de betrouwbaarheid. Honda zet naar eigen zeggen nu vol in op het gladstrijken van de plooien en het klaarstomen van de accu's voor massaproductie.
PRIVATE LEASE Honda
