Honda stelt productie brandstofcellen uit 'door veranderende markt'
Later en minder
Honda zou in 2027 een nieuwe fabriek in gebruik nemen waar het brandstofcellen voor auto's zou gaan bouwen. Zou, inderdaad. Dat gaat in ieder geval voorlopig niet gebeuren.
Honda houdt zich al jaren bezig met het ontwikkelen en verkopen van waterstofauto's met een brandstofcel aan boord. Het heeft een nieuwe generatie brandstofcelmodules ontwikkeld die de huidige in en samenwerking met het Amerikaanse General Motors ontwikkelde generatie vervangt. In 2027 zou Honda in Moka City in het Japanse Tochi een fabriek op poten zetten waar het brandstofcellen zou gaan produceren. Hoewel de voorbereidingen daarvoor volgens Honda al in volle gang waren, liggen er nu andere kaarten op tafel.
Aanvankelijk zou Honda in de in gebruik te nemen productiefaciliteit jaarlijks 30.000 brandstofmodules gaan produceren. Honda zegt door veranderingen op de internationale markt voor waterstof ervoor te hebben gekozen om die productiecapaciteit terug te schroeven én om de start van de productie uit te stellen. Daarmee verliest Honda ook een subsidie van de Japanse overheid die het wél had gekregen als het voor het eind van boekjaar 2028 een brandstofcelfabriek zou openen voor de jaarlijkse productie van minstens 20.000 brandstofcelmodules.
Honda verkoopt in de vorm van de CR-V e:FCEV een variant van de CR-V met een brandstofcel aan boord. Die in Nederland niet leverbare auto heeft de samen met GM ontwikkelde brandstofcel.