Honda ontwikkelt veilige motorkap
Honda heeft een speciale motorkap ontwikkeld, die ervoor moet zorgen dat een voetganger bij een botsing zo weinig mogelijk letsel oploopt aan hoofd en nek.
De zogenaamde pop-up motorkap voor voetgangersveiligheid werkt met drie sensoren aan de binnenkant van de voorbumper en een sensor die de snelheid van de auto registreert. Als er zich een aanrijding met een voetganger heeft voorgedaan, gaat het achterste deel van de motorkap (het dichtst bij de voorruit) ongeveer 10 cm omhoog. Daardoor ontstaat er ruimte tussen motorkap en de motor en andere onderdelen onder de kap.
Volgens Honda kan door gebruik van de motorkap hoofdletsel met 40 % worden terug gebracht.
Honda is al langer bezig met onderzoek naar veiligheidstechnieken om letsel voor voetgangers te beperken. In 1998 kwam de HR-V en in 2000 de Civic met speciale impact-absorberende voorzieningen in de motorkap, motorkapbevestiging, ruitenwisser..., voorschermen en bumpers. Ook gebruikte Honda in 1998 als eerste een voetgangersdummy, de Polar I, die wordt gebruikt in crash tests.