AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Honda Odyssey vernieuwd
Honda heeft zijn Odyssey helemaal vernieuwd. De huidige generatie kwam in 1999 op de Amerikaanse markt en was meteen een groot succes. Met de nieuwe versie hoopt Honda de leiding in het segment te kunnen behouden.
Honda heeft zijn Odyssey helemaal vernieuwd. De huidige generatie kwam in 1999 op de Amerikaanse markt en was meteen een groot succes. Met de nieuwe versie hoopt Honda de leiding in het segment te kunnen behouden.
De Honda Odyssey was in 1995 een compleet nieuwe minivan op de Amerikaanse markt die het segment op zijn kop zou zetten. Twintig jaar geleden was Chrysler dé fabrikant van minivans in Amerika en hoewel ook GM en Ford minivans hebben gebouwd, was het toch Chrysler die de dienst uitmaakte. Totdat de de SUVs een groot deel van het marktsegment van de minivans ging afsnoepen én de Japanners met serieuze minivans kwamen. Er zijn mensen die denken dat de minivan niet meer zo goed verkoopt, maar er worden er jaarlijks nog steeds ruim 1 miljoen van verkocht. Alleen zijn het nu de Aziaten die zon 40 procent van de markt in handen hebben en Honda is met de tweede generatie van de Odyssey, die in 1999 uitkwam, de marktleider. Serieuze tegenspelers zijn intussen de nieuwe Toyota Sienna en de Nissan Quest.
Maar de nieuwe Odyssey staat al weer klaar: hij staat eind deze maand bij de Amerikaanse Honda-dealers. En hij zal met tal van vernieuwingen beslist weer van zich doen spreken.
De Odyssey is dus volledig nieuw en hij is uitgerust met achterstoelen die snel in de vloer verdwijnen zodat een vlakke laadvloer ontstaat. Ook is er iets nieuws genaamd Lazy Susan, luie Suzan, een opbergvak op een ongebruikelijke plaats. Onder de vloer waar normaal het reservewiel zit, is nu een plastic opbergbox, die je kunt draaien zodat je er ook vanaf de voorste twee zitrijen bij kunt om kleine spulletjes te pakken of op te bergen. Daarbij ligt alles veilig uit 't zicht.
Verder heeft Honda een PlusOne stoel bedacht, die is klein en kan tussen de twee stoelen op de middelste zitrij staan, zodat met twee vooraan en drie op de achterste zitrij de zevenpersoons Odyssey kan worden uitgebreid tot achtpersoons. De PlusOne-stoel kan worden opgevouwen en pas in het Lazy Suzan-compartiment als hij niet wordt gebruikt.
De nieuwe Odyssey is net zo lang als de huidige versie, maar 2,5 cm breder, terwijl de cabine 5 cm langer is om ruimte te bieden aan de derde zitrij, die bovendien asymmetrisch (60/40) neerklapbaar is.
De 3,5-liter V6 in de Odyssey heeft 16 pk extra gekregen en levert nu 257 pk. In de duurste versies is er ook een variant van die motor met VCM, ofwel Variable Cylinder Management, waarbij drie van de zes cilinders kunnen worden uitgeschakeld.
De Odyssey is verder de eerste minivan die is uitgerust met run-flatbanden (Michelin PAX). De auto heeft verder standaard ABS, airbags voor en opzij en gordijnairbags die bescherming bieden aan mensen op alle drie zitrijen. Honda heeft ook de primeur van rollover-sensoren in het minivansegement.
De Honda Odyssey was in 1995 een compleet nieuwe minivan op de Amerikaanse markt die het segment op zijn kop zou zetten. Twintig jaar geleden was Chrysler dé fabrikant van minivans in Amerika en hoewel ook GM en Ford minivans hebben gebouwd, was het toch Chrysler die de dienst uitmaakte. Totdat de de SUVs een groot deel van het marktsegment van de minivans ging afsnoepen én de Japanners met serieuze minivans kwamen. Er zijn mensen die denken dat de minivan niet meer zo goed verkoopt, maar er worden er jaarlijks nog steeds ruim 1 miljoen van verkocht. Alleen zijn het nu de Aziaten die zon 40 procent van de markt in handen hebben en Honda is met de tweede generatie van de Odyssey, die in 1999 uitkwam, de marktleider. Serieuze tegenspelers zijn intussen de nieuwe Toyota Sienna en de Nissan Quest.
Maar de nieuwe Odyssey staat al weer klaar: hij staat eind deze maand bij de Amerikaanse Honda-dealers. En hij zal met tal van vernieuwingen beslist weer van zich doen spreken.
De Odyssey is dus volledig nieuw en hij is uitgerust met achterstoelen die snel in de vloer verdwijnen zodat een vlakke laadvloer ontstaat. Ook is er iets nieuws genaamd Lazy Susan, luie Suzan, een opbergvak op een ongebruikelijke plaats. Onder de vloer waar normaal het reservewiel zit, is nu een plastic opbergbox, die je kunt draaien zodat je er ook vanaf de voorste twee zitrijen bij kunt om kleine spulletjes te pakken of op te bergen. Daarbij ligt alles veilig uit 't zicht.
Verder heeft Honda een PlusOne stoel bedacht, die is klein en kan tussen de twee stoelen op de middelste zitrij staan, zodat met twee vooraan en drie op de achterste zitrij de zevenpersoons Odyssey kan worden uitgebreid tot achtpersoons. De PlusOne-stoel kan worden opgevouwen en pas in het Lazy Suzan-compartiment als hij niet wordt gebruikt.
De nieuwe Odyssey is net zo lang als de huidige versie, maar 2,5 cm breder, terwijl de cabine 5 cm langer is om ruimte te bieden aan de derde zitrij, die bovendien asymmetrisch (60/40) neerklapbaar is.
De 3,5-liter V6 in de Odyssey heeft 16 pk extra gekregen en levert nu 257 pk. In de duurste versies is er ook een variant van die motor met VCM, ofwel Variable Cylinder Management, waarbij drie van de zes cilinders kunnen worden uitgeschakeld.
De Odyssey is verder de eerste minivan die is uitgerust met run-flatbanden (Michelin PAX). De auto heeft verder standaard ABS, airbags voor en opzij en gordijnairbags die bescherming bieden aan mensen op alle drie zitrijen. Honda heeft ook de primeur van rollover-sensoren in het minivansegement.
Plaats een reactie