Hogere importheffingen voor Chinese elektrische auto's definitief
Tot 35 procent
De kogel is door de kerk: de Europese Unie heeft definitief vastgelegd dat het extra importheffingen oplegt op in China geproduceerde elektrische auto's. De maatregelen gaan donderdag in.
De maatregelen komen na onderhandelingen met China en nadat de Europese Commissie eerder had vastgesteld dat China de fabricage van elektrische auto's dusdanig subsidieert dat er een oneerlijk speelveld ontstaat voor Europese autohandelaren.
Het gaat vanaf donderdag om heffingen tot 35,3 procent. Niet alle automerken worden even hard getroffen. De 35,3 procent wordt geheven op auto's van SAIC Motor. Voor modellen van BYD wordt de heffing 17 procent. Nu is de Europese importheffing op elektrische auto's 10 procent. De maatregel geldt voor vijf jaar.
China is er uiteraard niet over te spreken en heeft bij Wereldhandelsorganisatie WTO een klacht ingediend. Peking wil de onderhandelingen over de tarieven met Brussel voortzetten. "China zal alle nodige maatregelen nemen om de legitieme rechten en belangen van Chinese bedrijven krachtig te beschermen", aldus het Chinese ministerie van Handel.
De heffingen van maximaal ongeveer 35 procent gaan donderdag in. Volgens de Europese Unie leiden de Chinese staatssubsidies tot oneerlijke concurrentie. China liet woensdagochtend weten niet akkoord te gaan met het besluit en een klacht te hebben ingediend bij de geschillencommissie van de WTO.
Tegelijkertijd hoopt het Chinese ministerie dat de EU met China wil samenwerken "om snel een wederzijds aanvaardbare oplossing te vinden en een escalatie van handelsconflicten te voorkomen".