Hirsch geeft Saab steuntje in de rug

Hirsch Saab 9-5
Hirsch Saab 9-5Hirsch Saab 9-5Hirsch Saab 9-5Hirsch Saab 9-5Hirsch Saab 9-5Hirsch Saab 9-5
Tussen alle berichten over het voortbestaan van Saab hebben we nu eindelijk weer eens nieuws over de auto's van het merk. Ook wel eens leuk, voor de verandering.

Het Zwitserse Hirsch heeft namelijk de 9-5 aan een tuningsprogramma onderworpen. De tweeliter viercilinder turbomotor levert standaard 220 pk en 350 Nm, maar door de bemoeienis van Hirsch stijgen deze waarden naar respectievelijk 260 pk en 400 Nm. Met handbak kost de sprint naar 100 km/h 7,2 seconden, de topsnelheid is 250 km/h.
Hirsch heeft ook een krachtpakket voor de 2.8 V6 turbomotor liggen. Die is standaard goed voor 300 pk en 400 Nm. Na de tuning is dat 330 pk en 430 Nm. Deze versie sprint in 6,1 seconden naar 100 km/h en de pret is voorbij als 260 km/h op de teller staat.

Ook uiterlijk aangepakt
Dan is er ook nog tuning voor de dieselversie. De 2,0-liter turbodiesel is normaliter goed voor 160 pk en 350 Nm, na de bemoeienis van de Zwitserse tuner is dat 180 pk en 400 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 9,2 seconden en de topsnelheid is 220 km/h. Het gemiddeld verbruik is 5,6 l/100 km en de gemiddelde CO2-uitstoot is 146 g/km.
De tuning is er niet alleen op het motorisch gebied, ook het uiterlijk van de Saab wordt subtiel aangepakt. De voorkant van de 9-5 krijgt een sportievere look en aan de achterkant biedt de tuner een diffusor en een spoilerlip op het kofferdeksel aan. Aan de voorzijde ligt de 9-5 van Hirsch 20 millimeter dichter bij het asfalt, achter is dit 10 millimeter. Lichtmetalen wielen met een diameter van 20 inch maken het tuningsfeestje compleet.

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.