Hierom blijft de Toyota Land Cruiser zichzelf
Chief engineer Keita Moritsu over nieuwste versie van beroemde terreinwagen
Tijdens de dynamische presentatie van de nieuwe Toyota Land Cruiser in het Marokkaanse Fez spraken we chief engineer Keita Moritsu. Onder meer over waarom de Land Cruiser nog niet elektrisch gaat.
Een nieuwe Toyota Land Cruiser, maar niet meer koppel dan de vorige versie. Waarom niet?
Keita Moritsu: “Daar zijn twee redenen voor. Wij vonden niet dat 500 Nm te weinig was om ook in de nieuwe Land Cruiser dienst te doen. Wereldwijd hebben wij niet opgepikt dat daaraan nodig iets moest veranderen. Daarnaast hebben we de aandrijflijn wel degelijk verder verfijnd. De acceleratie is in de nieuwe gelijkmatiger door een andere afstemming van de achttraps automaat.”
Waarom geen model met korte wielbasis?
“Wij doen geen uitspraken over toekomstige modellen, maar we luisteren natuurlijk wel naar onze markten en klanten. En nemen dat mee in onze vervolgstrategie. De auto keert terug naar zijn roots, zo zien wij de nieuwe Land Cruiser. Geweldige offroad-eigenschappen, een geweldige trekauto in combinatie met praktisch gebruiksgemak en ruimte. Dus past de lange wielbasis het beste in het complete plaatje.”
Europa is een lastige markt voor terreinauto’s met dieselmotor, wanneer komt de elektrische Land Cruiser?
“De Toyota Land Cruiser is een wereldauto. We begrijpen de issues in Europa natuurlijk heel goed, maar we zullen nooit afstand nemen van waar een Land Cruiser voor staat: trekvermogen, een grote actieradius en ultieme betrouwbaarheid. Die pijlers moeten altijd overheid blijven, ook bij een volgende generatie. Als we dat allemaal kunnen waarmaken met een volledige elektrische Land Cruiser, dan gaan we zeker elektrificeren. Maar eerder niet.”
Waarom komt de mild-hybride diesel-versie pas in het derde kwartaal van 2025?
“Dat komt omdat we pas met de ontwikkeling zijn begonnen nadat we de nieuwe aandrijflijn zonder hybride naar onze eisen hadden doorontwikkeld. Die versie gaat de hele wereld over en is voor heel veel markten belangrijk. Daarna is de mild-hybrid aan de beurt.”
En een Land Cruiser op waterstof, met brandstofcel?
“Geloof ons, we kijken overal naar. Naar de mogelijkheden en naar de uitdagingen van de verschillende markten wereldwijd. En zetten daarna stappen.”
Voor deze moderne tijd is het infotainmentscherm vrij klein, waarom?
“Deze auto is bedoeld voor gebruik onder zware omstandigheden. Daar is hij in de eerste plaats voor gebouwd. Daarom zitten er uitstulpingen aan de buitenkant van de motorkap, zijn de portierruiten verlaagd en is het beeldscherm op het dashboard bescheiden gehouden: je moet immers in een 4WD goed om je heen kunnen kijken.”
Bij de ontwikkeling van deze auto is er veelvuldig getest tot dingen kapot gaan?
“Ja, wij bij Toyota maken alles kapot, hahahaha! We gaan daarin heel ver en kijken behalve waarom dingen kapot gaan, ook wanneer en in welke volgorde ze kapot gaan. Daarvan leren we heel veel. En dan verbeteren we het. Tot het niet meer kapot gaat. Tot op zekere, realistische hoogte uiteraard.”
Wat zijn de plannen met de nieuwste Toyota Land Cruiser voor de EU?
“Zoals gezegd kijken we naar alle markten en vangen we alle wensen en voorkeuren op. Maar laat ik duidelijk zijn dat we nooit voor het compromis zullen kiezen als dat betekent dat een Land Cruiser niet meer een echte Land Cruiser kan zijn.”