‘Hey Mercedes!’ met intelligentie: Mercedes presenteert IA-infotainment op CES

Minder nadruk op autonoom rijden voor AI, meer op infotainment

Mercedes Concept CLA CES 2024
Mercedes-Benz Concept CLAMercedes-Benz Concept CLAMercedes-Benz Concept CLAMercedes-Benz Concept CLAMercedes-Benz Concept CLA

Met het nieuwe jaar is het ook bijna weer tijd voor een nieuwe editie van de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Mercedes presenteert daar een nieuwe, door kunstmatige intelligentie gedreven infotainment-omgeving, terwijl ook andere fabrikanten vaker voor dit soort secundaire toepassingen van AI gaan.

Op de Mercedes-stand beleeft de Concept CLA vanaf 9 januari zijn Amerikaanse debuut. Dat is voor ons Europeanen natuurlijk niet zo spannend, maar CES zou CES niet zijn als Mercedes zich niet nadrukkelijk zou richten op de technologie aan boord van de auto die een vrij concrete voorbode is van een nieuwe CLA. Het nieuwe MB.OS-systeem in deze auto is volgens Mercedes voorzien van een nieuwe versie van de bekende spraakassistent, die met een simpel ‘Hey Mercedes!’ kan worden geactiveerd. Dat is allemaal niet nieuw, maar wel nieuw is dat deze nieuwe versie kunstmatige intelligentie gebruikt voor het bepalen van de juiste reactie op het verzoek van inzittenden. Daarmee moet volgens de Duitser een veel natuurlijkere, intuïtievere en persoonlijkere interactie ontstaan.

Minder autonoom

Deze toepassing van kunstmatige intelligentie is iets wat we volgens een analyse van Automotive News vaker gaan zien op CES. Het medium meldt dat ‘AI’ tot voor kort met name op de beurs in Las Vegas werd gezien als dé manier om autonoom rijden mogelijk te maken. Kuntsmatige intelligentie zou immers in het gat kunnen springen waar normale computerberekeningen falen, namelijk daar waar situaties snel en vaardig geïnterpreteerd moeten worden. Inmiddels valt op dat de ambities wat zijn teruggeschroefd. Autonome prototypes zijn op verschillende plaatsen betrokken geraakt bij ongevallen, waardoor (plaatselijke) overheden links en rechts niet meer zo happig zijn op dat soort rijdende proeftuinen. Volledige autonomie lijkt ook op CES verder weg dan enkele jaren geleden, en dus ligt het accent nu op interactie met de bestuurder en andere, minder hoogdravende AI-oplossingen.

Overigens valt het infotainmentsysteem in de CLA Concept om nog een andere reden op: Mercedes gebruikt hier weer horizontale beeldschermen, terwijl alle recente productiemodellen van het merk een vrijwel vierkant, liggend infotainmentscherm in het midden hebben. De huidige CLA heeft door zijn relatief hoge leeftijd nog wel een horizontale schermcombinatie, maar misschien houdt Mercedes daar dus aan vast in toekomstige compacte modellen. Mercedes gebruikt al wel kunstmatige intelligentie in 900.000 auto’s die in de VS rondrijden, maar is kennelijk bezig om deze oplossing op (nog) grotere schaal te implementeren.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.