Hete vooruitblik van Jaguar: C-X75 Concept
Zijn uiterlijk doet meteen denken aan legendarische Jaguars als de XJ-220, maar onderhuids richt de Jaguar C-X75 Concept z'n blik vooral naar de toekomst. Dit is namelijk een vingeroefening voor een toekomstige elektrische, vierwielaangedreven supersportwagen van het Britse merk.
Hoewel de looks van de C-X75 Concept volgens ontwerper Ian Callum teruggrijpen op spraakmakende Jaguars uit het verleden (zoals de C-Type en D-Type racers uit de jaren vijftig), is het bij deze sportwagenstudie vooral de techniek die om aandacht schreeuwt. De C-X75 (de naam verwijst naar 75 jaar sportwagenhistorie) heeft namelijk geen normale verbrandingsmotor aan boord, maar krijgt z'n energie via twee micro-gasturbinemotoren. Deze 'vliegtuigmotoren-in-zakformaat' zijn niet verbonden met de wielen, maar leveren hun kracht af aan vier elektromotoren. De C-X75 heeft een elektromotor in elk wiel en is op die manier dus vierwielaangedreven. Met volle lithium-ion accu's moet de sportwagen volgens Jaguar 110 kilometer kunnen afleggen. Komt de energievoorraad vervolgens onder een bepaald niveau, dan springen de met brandstof aangedreven gasturbinemotoren bij als range-extender. Dit type motor werkt met tientallen schoepen die met een enorme snelheid ronddraaien, in het geval van deze Jaguar maar liefst met 80.000 toeren per minuut. Jaguar claimt dat de turbines de accu's relatief efficient en snel kunnen opladen, waardoor de auto een theoretische actieradius heeft van 900 kilometer op een tank van 60 liter.
Fikse prestaties
Dat is niet verkeerd, zeker niet wanneer je weet dat Jaguar de C-X75 voorziet van vier elektromotoren die maar liefst 195 pk per stuk leveren. Tel je die vier waardes bij elkaar op, dan kom je dus op een totaal vermogen van niet minder dan 780 pk! Hiermee kan de C-X75 in 3,4 seconden van nul naar honderd accelereren, terwijl z'n topsnelheid op 330 kilometer per uur ligt. Verder haalt de hete Jaguar 160 km/h in 5,5 seconden en tikt de snelheidsmeter in 15,7 tellen de 300 km/h aan. Dat zijn serieuze waarden voor een elektrische auto, zullen we maar zeggen... Bovendien belooft Jaguar dat de C-X75 door z'n aandrijving op alle wielen ongekend dynamisch en stabiel rijdt.
Opvallende cabine
Vanbinnen valt de C-X75 vooral op door de opmerkelijke invulling van de cabine. Omdat Jaguar weinig ruimte hoeft op te offeren voor de aandrijflijn (de compacte motoren zitten immers verstopt bij de wielen) is er relatief veel ruimte. Belangrijker is dat de stoel gefixeerd is. Om een ideale zitpositie te vinden, verstel je dus niet je stoel maar pas je de positie van stuurwiel, pedalen en instrumentenpaneel aan. Het is nog niet bekend of Jaguar productieplannen heeft voor een auto als deze C-X75, maar volgens de CEO van het merk geeft deze auto 'wel heel duidelijk aan waar het heen gaat met het design en de techniek van toekomstige Jaguars.' We zijn benieuwd!