Het ultieme jaren 90-sportwagengevoel voor €40.000, met deze 850i, 300 ZX en 3000 GT beleef je 't
Gelukkige tijd
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
We gaan het niet over politiek hebben, maar als we zeggen dat het wel ‘ns rustiger in de wereld is geweest, dan overdrijven we niet. Vooral in de jaren 90 heerste een optimistische stemming. De Berlijnse Muur was gevallen, aandelenkoersen gingen sky high … Ondanks dat toen ook niet alles pais en vree was - denk aan de bloedige oorlog in voormalig Joegoslavië, op slechts enkele vlieguren van ons verwijderd - zag je dat in het modellenaanbod van menig autofabrikant niet terug. Elk groter merk had namelijk wel een of meerdere cabrio’s en/of sportieve coupés in het gamma. Vrijheid, blijheid! Je kunt het beleven met deze sportwagens uit de jaren 90, maar dan moet je wel €40.000 hebben.
Daarom gaan we vandaag terug naar die - door een moderne bril bekeken - onbezorgde tijd. Dat doen we aan de hand van twee full-size sportwagens van Japanse merken die het nu lastig hebben. Als alternatief zetten we daar een Europese GT met twaalfcilindermotor naast. Back to the nineties!
Nissan 300ZX Twin Turbo aut. - 1990 - 110.868 kilometer - €39.950
Nissan heeft het moeilijk om in deze transitietijd van fossiel naar elektriciteit te kunnen overleven, terwijl men op EV-gebied met de Leaf er juist vroeg bij was. De wet van de remmende voorsprong misschien? Hoe dan ook, drie decennia geleden speelde dit alles nog niet en had de Japanse fabrikant een uitgebreid portfolio met voor elk wat wils: van de bescheiden Micra tot de luxueuze Maxima. Sportievelingen kwamen aan hun trekken met de 100NX, 200SX en 300ZX. Die laatste maakte als Datsun 240Z in 1969 z’n debuut en was vooral in de VS meteen een daverend succes. De Z-serie leeft - helaas niet meer bij ons - voort in de simpelweg geheten Z (interne code RZ34).
Sportieve auto’s worden doorgaans zo bereden en daarom is het met een lantaarntje zoeken naar een puntgave overlever. Deze origineel Nederlandse Nissan 300ZX is volgens de aanbieder in concoursstaat en de afbeeldingen lijken dat te bevestigen. In ieder geval heeft deze opper-Nissan een overzichtelijke historie: slechts drie eigenaren in de afgelopen 35 jaar. Wat daarbij wellicht een rol speelt, is de aanwezigheid van een automaat. Die haalt ten opzichte van de handgeschakelde vijfbak de nodige levensvreugde weg, maar wellicht heeft ‘m dat gered. Ergo: oudere eigenaren? Hoe het ook zij, zij hoefden niet op een houtje te bijten: leren bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, uitneembare dakpanelen, cruisecontrol en climate control, ABS, traction control, bestuurdersairbag (daaraan zie je z’n leeftijd), audio en koplampsproeiers.
En natuurlijk in het vooronder de dubbelgeblazen drieliter-V6, goed voor 268 pk. Daarmee was je in de nineties helemaal het mannetje. Achterin is plaats voor twee niet al te grote kinderen en indien nodig mag-ie zelfs 1.500 kilo geremd trekken! Dus nog praktisch ook. De vraagprijs lijkt niet mals, maar vergeet niet: voor een Porsche 911 uit die tijd betaal je heel wat meer. En dan durven we nog te stellen dat de Nissan betrouwbaarder is en goedkoper in onderhoud.
Signalement
Merk Nissan
Type 300ZX Twin Turbo aut.
Bouwjaar juli 1990
Kilometerstand 110.868
Vraagprijs €39.950
Waar te koop? Autobedrijf Coen Droomers B.V., Oss
Technische gegevens
Motor V6, 2.960 cc, twin turbo
Max. vermogen 197 kW/268 pk bij 6.400 tpm
Max. koppel 370 Nm bij 3.200 tpm
Leeggewicht 1.630 kilo
Bagageruimte 325 l
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 op 9,0 (NEDC)
0-100 km/h 7,1 s
Topsnelheid 250 km/h
Mitsubishi 3000 GT - 1992 - 167.679 kilometer - €39.950
Naast Nissan hadden bijna alle andere Japanse merken een dikke sportwagen in hun prijslijst staan. Wat te denken van de Mazda RX-7 Turbo II met z’n rotatiemotor, Toyota’s bijkans eindeloos te tunen Supra en natuurlijk de NSX van Honda? Zelfs buitenbeentje Subaru bood met de SVX een topsporter aan. En Mitsubishi? Tussen de ‘gestaalde perfectie’ van de jaren 70 en de imitatie-Renaults van nu trof je aan het eind van de vorige eeuw de 3000 GT aan. Ook al zo’n echte volbloed met z’n drieliter-V6 met dubbele turbo. In de 67-FX-BF (ex-Duitsland, in 2000 geïmporteerd en sindsdien twee eigenaren plezier gegeven) zit hij gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak (de facelift in 1995 bracht zes voorwaartse verzetten).
De Japanners stopten veel technische knowhow in hun topmodel: vierwielaandrijving én -besturing, ‘actief’ spoilerwerk, elektronisch geregelde schokdempers … Een en ander geeft een geweldige wegligging bij hoge snelheden en een veilig overstuur bij snelle slaloms, maar in de stad is hij zo mak als een lammetje, waarbij comfort de boventoon voert. Over comfort gesproken: ook hier zijn leren bekleding, climate en cruisecontrol en elektrisch verstelbare voorstoelen standaard. Ook aanwezig is een ‘noodbankje’ achterin dat neer te klappen valt om de bescheiden bagageruimte (120 liter) te vergroten. Tot slot kan de bestuurder door middel van de ECS-knop (Electronic Control System) kiezen voor de sportstand, waarbij de dempers in de meest straffe positie blijven. Het verschil tussen beide afstellingen is op een stukje normaal asfalt al direct voelbaar. Wie niet echt haast heeft, laat het de 3000 GT lekker zelf regelen.
Aan deze occasion is de afgelopen jaren veel werk verricht: groot onderhoud, inclusief distributieriem, de complete remmerij is vernieuwd, evenals de ECU (een bekend kwaaltje van de 3000 GT). Toch is nog niet alles in orde: de tankmeter doet het (nog) niet en de climate control werkt weliswaar, maar het display blijft vooralsnog op zwart. Al met al zorgt het voor exact dezelfde vraagprijs als die van de 300ZX!
Signalement
Merk Mitsubishi
Type 3000 GT
Bouwjaar juli 1992
Kilometerstand 167.679
Vraagprijs €39.950
Waar te koop? HARTOG Autostudio, Tiel
Technische gegevens
Motor V6, 2.972 cc, twin turbo
Max. vermogen 210 kW/286 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 407 Nm bij 3.000 tpm
Leeggewicht 1.730 kilo
Bagageruimte 120 l/n.b.
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 op 9,0 (NEDC)
0-100 km/h 5,9 s
Topsnelheid 250 km/h
BMW 850i - 1991 - 188.619 kilometer - €39.950
We noemden een heel rijtje Japanse sportwagens, maar Europa kon er ook wat van in die tijd: Renault Alpine, Lotus Esprit, Mercedes-Benz SL, diverse Porsches, Ferrari 348 en … de 8-serie van BMW die in 1989 het automobiele landschap kwam verfraaien. Voor een vraagprijs van wederom € 39.950 treffen we in de Betuwe deze BMW 850i aan. In maart 1991 werd de Beier aan een in meerdere opzichten fortuinlijke Nederlander verkocht, Daarna is hij nog drie keer van eigenaar gewisseld. Over 34 jaar bezien is dat best overzichtelijk.
Ondanks vergelijkbare prestaties en wagengewicht ligt het accent bij de 850i meer op comfort dan op sportiviteit (voor wie dat laatste wenst, is er ook de wat jongere 850 CSi). Onder de kap de fameuze V12 - de eerste naoorlogse Duitse twaalfcilinder, waarmee BMW aartsrivaal Mercedes-Benz aftroefde. In dit zilvergrijze exemplaar zit hij gekoppeld aan een (viertraps) automaat. Daarmee is het pijlsnel snelwegkilometers wegtikken - de gretige neus verslindt ze graag. Dat, z’n imposante breedte en beperkte hoogte maken deze 8-serie een indrukwekkende, maar toch ook elegante verschijning. Binnenin ligt de focus op de bestuurder.
De imposante commandopost biedt knopjesfetisjisten een waar walhalla. Uiteraard is het meubilair met leer bekleed en zijn beide voorstoelen elektrisch verstelbaar met een memory-systeem voor de bestuurdersstoel. Handig is de neerklapbare achterbank, en er mag zowaar 1.600 kilo geremd getrokken worden! Tot de verdere standaarduitrusting horen onder meer climate control met twee zones, een elektrisch verstelbaar stuur, elektrisch zonnescherm voor de achterruit, elektrisch schuif-/kanteldak, alarminstallatie en een originele BMW Bavaria C Business-audio. Gelukkig zijn traction control en een stabiliteitsregeling eveneens present, want van airbags had men nog niet gehoord. Daarnaast biedt deze top-coupé een voor die wijd vertrouwenwekkend weggedrag. Wil je graag zo’n klassieke 8-serie, maar ben je bang voor de dorst van de vijfliter, dan is er ook nog de 840Ci, met een 4.0-V8 die later tot 4,4-liter werd vergroot. De magie van de twaalfcilinder mis je dan wel - net als de kenmerkende vierkante uitlaten.
Signalement
Merk BMW
Type 850i
Bouwjaar maart 1991
Kilometerstand 188.619
Vraagprijs €39.950
Waar te koop? Autobedrijf Hazet, Ochten
Technische gegevens
Motor V12, 4.988 cc
Max. vermogen 220 kW/299 pk bij 5.200 tpm
Max. koppel 450 Nm bij 4.100 tpm
Leeggewicht 1.790 kilo
Bagageruimte 300 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.600 kilo
Gem. verbruik 1 op 7,8 (NEDC)
0-100 km/h 7,4 s
Topsnelheid 250 km/h
Met welke sportwagen wil je terug naar de nineties?
Wat waren het heerlijke tijden, neem alleen al de enorme keuze uit sportwagens! Wij lieten er drie zien en noemden er in het verhaal nog een aantal meer, waarbij ook de Chevrolet Corvette niet vergeten mag worden. Met welke krachtpatser zou jij de jaren 90 nog ‘ns willen herbeleven?