Herinner je je eerste auto nog? Maar eens ga je je laatste kopen: drie occasions als eindstation

Lest best

occasions

Dikwijls hebben we aandacht besteed aan je eerste auto: een leuk gebakje voor niet al te veel geld dat ook voor weinig rijdend te houden valt. Maar ooit komt het moment dat je je laatste auto aanschaft. Vroeger was dat niet zelden een Daf. Voor de jongere lezers: een klein sedannetje van Hollandse makelij dat standaard van een automaat (Variomatic) was voorzien. Ouderen vonden het geweldig, de jeugd wilde er liever niet in gezien worden.   

 

Kom je heden ten dage een Daf tegen, dan verbaas je je over de lenigheid van de senioren destijds. Zeker nu de ‘hippe’ ouderen van tegenwoordig allemaal hoog willen zitten vanwege de gemakkelijker instap. Daarom deze week drie hoogzitters van bescheiden afmetingen. Twee daarvan hebben een x in hun modelnaam. Hebben ze dan ook nog de x-factor of is dat te veel eer voor de laatste grote aanschaf die je in je leven doet?  

Opel Crossland occasion

Opel Crossland X 1.2 Turbo 110 pk Innovation aut. - 2019 - 115.764 kilometer - €15.950

De meeste babyboomers hebben hun schaapjes wel op het droge, dus leggen we de lat ditmaal bij €16.000. Voor dat geld staat bijvoorbeeld deze Opel Crossland te koop die officieel ook nog een X achter zijn modelnaam moet hebben. Twee x-en, want ‘cross’ valt ook als x te lezen. Beetje gedoe om niets, want het gaat hier om een kleine voorwielaandrijver, verwant aan de vroegere Peugeot 2008. Omdat de allerlaatste auto waarin je wordt vervoerd, vaak zwart of grijs is, kiezen we voor dit hippe blauw, mede omdat de chroombies aan de zijkant juist associaties oproept met een rouwauto. Gelukkig zie je er niet te veel van, met dank aan het witte dak! 

Opel Crossland occasion

De ZS-711-X was de eerste Opel onder PSA-vlag (nu Stellantis) en dat resulteerde in de montage van de geblazen 1.2: een prettige machine, maar tijdig en nauwkeurig onderhoud is verplichte kost, want het is natuurlijk gewoon een PureTech met de daarbij horende mogelijk optredende problemen. Die motor zit gekoppeld aan een zestraps sequentiële automaat. Het interieur ademt vooral Opel: strak, zakelijk, ergonomisch verantwoord en van een stevige bouwkwaliteit. Dat stevige geldt de hele auto, want hij is het zwaarst van dit trio en valt daardoor in een hoger tarief motorrijtuigenbelasting (mrb). Tevens is hij het minst zuinig en ondanks het hoogste vermogen niet vlotter en draagt qua geremd trekvermogen zelfs de rode lantaarn. Eveneens opvallend is dat de van deze occasions grootste auto duidelijk de minste interieurbreedte biedt, hoewel de kofferruimte een nette 410 liter meet. Anderzijds biedt deze Innovation-uitvoering, aangevuld met optiepakketten, de meeste luxe: van climate control en verwarmbaar stuur via privacy glass achter en Apple CarPlay tot regensensor en verwarmbare voorzittingen. Wat betreft veiligheidsvoorzieningen moet hij de modernere Bayon voorlaten. 

Opel Crossland occasion

Als Opel-met-Peugeot-genen noteren we rijeigenschappen die enerzijds strak en precies zijn, anderzijds toch naar comfort neigen. De vraagprijs is een rijklaarprijs, inclusief Bovag-garantie. Met het oog op techniek/mechaniek stelt dat enigszins gerust.      

Opel Crossland occasion

Signalement

Merk Opel
Type Crossland X 1.2 Turbo 110 pk Innovation aut.
Bouwjaar juli 2019
Kilometerstand 115.764
Vraagprijs €15.950
Waar te koop? Autobedrijf Gerdes, Klazienaveen

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 1.199 cc, turbo 
Max. vermogen 81 kW/110 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 205 Nm bij 1.500 tpm
Leeggewicht 1.189 kilo
Bagageruimte 410 l/1.255 l
Max. aanhanger geremd 840 kilo
Gem. verbruik 1:17,9 (NEDC)
0-100 km/h 11,8 s 
Topsnelheid 187 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 95 pk - 2020 - 82.779 kilometer - €15.950

Als landgenoot treedt een Volkswagen T-Cross aan. Volkswagens hebben de naam prijzig te zijn, zowel nieuw als gebruikt, zodat je bij een occasion concessies moet doen op het gebied van bouwjaar, kilometerstand, motorisering en/of uitrusting. Bij deze Volkswagen T-Cross lijkt dat mee te vallen: dezelfde vraagprijs als de Opel, maar juist jonger en minder kilometers. De basismotorisering lijkt niet direct een nadeel: gelijkwaardige prestaties, zuiniger en een hoger geremd trekgewicht. De instapuitrusting kan dat wel zijn. Wat erop en eraan moet zitten, is present, maar nergens springt de Wolfsburger uit de band met prettige snuisterijen. Tenslotte: in zijn vijfjarige leven heeft de H-706-RP toch al drie eigenaren gehad en is voorzien van de standaard wettelijke garantie. 

Volkswagen T-Cross occasion

Goed, de huishoudelijke mededelingen hebben we gehad, zodat we blijven staan met de T-Cross die als geheel doordachter overkomt dan de Crossland. Want hoewel compacter van afmetingen, biedt -ie meer binnen- en bagageruimte. Hij doet binnenin simpelweg groter aan dan hij in werkelijkheid is. En de enige feature waarmee deze witte vierwieler zich onderscheidt - een verschuifbare achterbank - maakt hem het meest veelzijdig van dit trio.

Volkswagen T-Cross occasion

Het op de Polo gebaseerde interieur is strak, zakelijk, kent ergonomisch geen missers en is opgebouwd uit nette materialen, maar inmiddels niet meer hoogwaardiger dan z’n landgenoot. De Opel lijkt zijn leven tot dusver ook beter te hebben doorstaan. Het rijden levert evenmin verrassingen op. Het veer- en stuurgedrag kunnen we het beste omschrijven als gemoedelijk en meegaand. De T-Cross rolt rustig over de weg en enkel in snel genomen bochten merk je dat je iets hoger zit dan in de Polo. Kortom: een allemansvriend, in die zin dat de T-Cross je nergens onverwachte sensaties geeft. De een vindt dat prettig en rustgevend, voor een ander mag het best wat peperiger. Diegenen die willen knallen met hun laatste auto, moeten beslist elders winkelen, ook omdat de ooit aangekondigde T-Cross Breeze (een cabriolet) nimmer is gekomen.   

Volkswagen T-Cross occasion

Signalement

Merk Volkswagen
Type T-Cross 1.0 TSI 95 pk
Bouwjaar april 2020
Kilometerstand 82.779
Vraagprijs €15.950
Waar te koop? Automobielbedrijf G.C. Vorstenbosch, Schijndel

 

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo 
Max. vermogen 70 kW/95 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 175 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 1.145 kilo
Bagageruimte 455 l/1.281 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 : 19,6 (NEDC)
0-100 km/h 11,5 s 
Topsnelheid 180 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Hyundai Bayon occasion

Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 100 pk Comfort Smart - 2021 - 70.203 kilometer - €15.940

Voor een tientje minder treffen we de derde compacte cross-over van deze week aan: deze Hyundai Bayon die de jongste is, de minste kilometers heeft gereden, bij de merkdealer staat en weggaat inclusief Bovag-garantie, en dat terwijl de fabrieksgarantie nog tot augustus 2026 van kracht is. Daarnaast, maar dat is subjectief, vinden we de Bayon het modernste en vooral hip ogen. Dat moderne uit zich in de mild-hybride krachtbron die de Zuid-Koreaan tot een zuinige drinker (diens strenge WLTP-waarde doet amper onder voor het minder realistische NEDC-verbruikscijfer van de T-Cross) en aardige aanhangertrekker maakt. Ook aan aspecten als autonome noodremassistentie, vermoeidheidssensor, grootlicht-assistent, Android Auto (naast Apple CarPlay), automatisch inklappende buitenspiegels en een draadloze telefoonoplader, merk je het hedendaagse karakter van deze op de i20 gebaseerde occasion. De L-646-XK, met twee ex-eigenaren, kent ook mindere punten. Zo vinden wij de stoelzittingen te kort en is de bagageruimte een stuk compacter dan die van zijn Europese rivalen. Voor dat laatste vormt de iets grotere Kona een alternatief.

Hyundai Bayon occasion

Het instrumentarium is digitaal en heeft een prima multimediasysteem dat gemakkelijk werkt. De gebruikte kunststoffen ogen hier en daar wat goedkoop, maar daar valt mee te leven. Iets lastiger is dat met de koppeling van de zesbak. Die is elektro-hydraulisch bediend, waardoor hij minder gevoel geeft. In de praktijk kan het gebeuren dat je met te veel toeren wegrijdt, omdat het aangrijppunt moeilijk te voelen is en er vanwege de gebruikte techniek een fractie vertraging optreedt. Op de weg valt de comfortabele inslag op. Drempels en slecht wegdek pareert hij probleemloos en reacties in de koets bij lastwisselingen zijn goedmoedig maar uitgesproken. De prijs daarvoor is een relatief beperkte gripreserve: het hoeft niet eens zo hard te gaan om de neus weg te laten schuiven en bij stevig remmen duikt hij nogal enthousiast richting asfalt. Niet gevaarlijk, maar net wat minder geraffineerd dan beide Europeanen tentoonspreiden. 

Hyundai Bayon occasion

Signalement

Merk Hyundai
Type Bayon 1.0 T-GDI 100 pk Comfort Smart
Bouwjaar augustus 2021 
Kilometerstand 70.203
Vraagprijs €15.940
Waar te koop? Van Mossel Hyundai Emmen, Emmen

 

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 998 cc, turbo 
Max. vermogen 74 kW/100 pk bij 4.500 tpm
Max. koppel 171 Nm bij 1.500 tpm
Leeggewicht 1.120 kilo
Bagageruimte 321 l/1.205 l
Max. aanhanger geremd 1.110 kilo
Gem. verbruik 1 : 19,2 (WLTP)
0-100 km/h 10,7 s 
Topsnelheid 183 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

               

Hyundai Bayon occasion

Ook een turbomotor in de Hyundai Bayon

Lest best of de x-factor? 

Natuurlijk willen we niet denken aan de laatste auto die we toch ooit eens zullen gaan aanschaffen. En uiteraard willen we eindigen met een knaller: een sportwagen, cabriolet, stoere bak of luxe sedan. Maar alle wensen en verlangens ten spijt; op leeftijd wil je gewoon betrouwbaar vervoer om bijvoorbeeld met je kleinkinderen op stap te kunnen gaan. Dan is vaak een auto met de x-factor (T-Cross), zelfs twee x-en (Crossland X) of een stapje hoger - de y (in Bayon) al genoeg. Waar zou jij voor gaan? Of toch iets bijzonders als laatste vervoermiddel? Laat het ons weten! 

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.