Herboren Dacia verkoopt acht miljoenste auto
Feitjes
Onder de vleugels van Renault werd het Roemeense Dacia in 2004 omgetoverd tot een merk dat zijn vizier sterker op markten buiten die van het thuisland richtte. Sinds Dacia in 2004 een nieuwe levensfase in ging, heeft het merk acht miljoen auto's verkocht.
Dacia meldt vol trots dat het dit jaar zijn acht miljoenste auto heeft verkocht. Het merk blikt terug op wat het de afgelopen decennia allemaal heeft uitgespookt en dat levert uiteraard de nodige zelfprijzende zinsnedes op, maar ook een stel interessante feitjes.
Hoeveel van die acht miljoen gebouwde Dacia's waren bijvoorbeeld Dusters? Welnu: 2,26 miljoen stuks. Daarmee is de Duster echter niet de best verkochte 'moderne' Dacia ooit. Dat is namelijk de Sandero, waar sinds 2004 maar liefst 2,78 miljoen exemplaren van over de toonbank gingen. Meer productiecijfers? Van de Logan zijn 1,97 miljoen exemplaren gebouwd en van de Dokker 630.000 stuks. MPV Lodgy schopte het tot 346.000 exemplaren, terwijl de kleine elektrische Spring in zijn relatief korte bestaan al goed is voor 93.000 stuks. De Jogger staat al op 80.000 exemplaren. De Pick-Up – op basis van de Logan – was in Europa goed voor 56.000 stuks, terwijl de hier niet geleverde Solenza – een opgefriste SuperNova en de voorganger van de eerste Logan – onder Renault-vlag nog goed was voor 51.000 verkochte exemplaren. De Solenza (foto 10) profiteerde al van Renault-invloed en kreeg onder meer Clio-techniek mee. Uiteraard verkocht Dacia dus voor 2004 al jarenlang auto's. Denk aan de 500 Lastun, de Nova, de 1100, de 1300, de 200, de 1410 en ga zo maar door.
Dacia – dat zijn auto's inmiddels in 44 landen verkoopt – heeft door de jaren heen diverse logo's gehad. Het meest recente logo werd tijdens een flinke vernieuwingsronde binnen Dacia in 2021 gepresenteerd. Dacia begon zijn leven in 1966 overigens als UAP (Uzina de Autoturisme Pitesti). Pas vanaf 1980 werd de merknaam Dacia officieel gebruikt.
En wie kopen toch al die nieuwe Dacia's? Vooral Fransen en Italianen, want in die landen verkoopt het merk de meeste auto's. Verder blijkt dat 66 procent van de Dacia-kopers man is en 50 procent tussen de 55 en 74 jaar oud is. De Jogger trekt de meeste jonge kopers; van hen is 55 procent jonger dan 54 jaar. Ruim 50 procent van de Dacia-rijders heeft geen thuiswonende kinderen, maar dat ligt bij de Jogger anders. Van de Jogger-kopers heeft 47 procent 'minstens één kind', aldus Dacia. Dacia-kopers rijden gemiddeld 12.000 kilometer per jaar.