AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Heftige circuitversie Gordon Murray Automotive T.50 in aantocht

Overdadig

Gordon Murray Automotive T.50 circuitversie

Gordon Murray Automotive kondigt de komst aan van een speciaal voor de circuits bestemde versie van zijn eerste supercar: de T.50. Alsof die 663 pk sterke machine nog niet heftig genoeg was ...

Gordon Murray Automotive, uit de grond gestampt door niemand minder dan McLaren F1-ontwerper Gordon Murray, stelde begin augustus de T.50 aan de wereld voor. Die T.50 is een met genen van de illustere F1 doorspekte supercar met een bijzondere aandrijflijn. Achter de voorstoelen ligt namelijk een met Cosworth ontwikkelde V12 van 3,9-liter. De aandrijflijn geeft de gevleugelde en de uit voornamelijk koolstofvezel opgebouwde T.50 een vermogen van 663 pk en 467 Nm. Van de indrukwekkende T.50 komt straks ook een speciaal voor de circuits bestemde versie, zo laat Gordon Murray Automotive weten.

De expliciet voor de circuits ontwikkelde T.50 draagt de naam T.50S. Alle 48 te bouwen straatlegale T.50's zijn al uitverkocht, dus wie de boot heeft gemist kan één van de 25 T50S'en bestellen. De T.50S legt met zijn wagengewicht van slechts 890 kilo in totaal 94 kilo minder in de schaal dan de reeds bekende variant van de supercar. Het vermogen van de V12 wordt voor de raceversie opgekrikt tot meer dan 730 pk. Minstens zo interessant is de neerwaartse druk die het aangepaste spoilerwerk samen met de 'ventilator' achterop de T.50S opwekt. De neerwaartse druk bedraagt maximaal 1.500 kilo, 170 procent dus van het wagengewicht. Wie zo'n heftig circuitspeeltje wil, moet behoorlijk in de slappe was zitten. Gordon Murray Automotive vraagt namelijk bijna €3,5 miljoen voor de T.50S. Jawel, dat is de kale prijs, exclusief belastingen ...

 

Lezersreacties (3)

Reageren