Grote sedans minder populair in Amerika
Toekomst verschillende modellen onzeker
Het segment van de 'grote sedans' zoals men dat in de VS kent, bestaat in Europa eigenlijk niet meer. Wie er een écht uit de kluiten gewassen vierdeurs wil, komt eigenlijk automatisch bij dure, luxe producten van merken als BMW en Mercedes-Benz uit. In Amerika is dat anders en bestaat er naast deze 'large luxury sedans' een categorie auto's zonder de toevoeging 'luxury'. Modellen als de Chevrolet Impala, Chrysler 300, Dodge Charger, Toyota Avalon en Hyundai Azera spelen een rol in dit deel van de automarkt. Hun bestaan wordt er met de groeiende vraag naar SUV's echter niet gemakkelijker op. Zelfs de razend populaire Honda Accord en Toyota Camry, die een maatje kleiner zijn dan de genoemde modellen, beginnen het effect van hun hoogpotige merkgenoten inmiddels te voelen.
45 procent omlaag
Hyundai is één van de eerste slachtoffers van die tendens. Hyundai maakte eerder deze maand bekend dat het genoemde model na dit jaar niet meer op de prijslijst zal staan. Volgens de analisten van Automotive News blijft het daar echter niet bij en wordt ook het voortbestaan van de Chevrolet Impala bedreigd. De verkoopcijfers van het model zakten met maar liefst 45 procent in ten opzichte van de eerste helft van 2016. Bovendien ging tweederde daarvan niet naar particulieren, maar naar zakelijke afnemers zoals autoverhuurbedrijven. Ook de toekomst van de Ford Taurus is onzeker: volgens de Amerikaanse pers is het de vraag of de in China gepresenteerde nieuwe generatie ooit op de Amerikaanse prijslijsten verschijnt.
Voor de crisis, in 2007, werden er in de VS nog 1.097.519 grote sedans verkocht. Vorig jaar kwamen de fabrikanten niet verder dan 441.828 stuks, in de eerste helft van dit jaar gingen er niet meer dan 194.068 van dit soort auto's over de toonbank.