AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Google werkt aan zelfsturende auto
27
Google probeert diensten aan te bieden voor zoveel mogelijk aspecten van ons leven, maar een auto ontbreekt nog. De internetgigant wil daar echter verandering in brengen en test met zelfsturende auto's.
Google heeft een technologie ontwikkeld waarmee auto's zelf kunnen sturen. Sterker nog, het bedrijf heeft inmiddels al een jaar getest met zelfsturende Priussen. Deze hebben in totaal 200.000 kilometer afgelegd op het Californische wegennet. Zeven van die auto's hebben zelfs 1.000 mijl gereden zonder menselijke tussenkomst, meldt het goed ingewijde New York Times.
Google-CEO Eric Schmidt verklaart het project als volgt: "Het is een probleem dat de auto is uitgevonden voordat de computer er was. Een auto moet zichzelf kunnen besturen, dat is gewoon logisch". Schmidt denkt dat zijn technologie het aantal verkeersdoden kan halveren. Bovendien zorgt het voor minder files en een lager brandstofverbruik, aldus Google.
De zelfsturende Toyota's (er zit naar verluidt ook een aangepaste Audi TT in de testvloot) hebben de beschikking over een batterij videocamera's, radarsensoren en een laser om de gehele omgeving in kaart te brengen. Uiteraard gebruiken de auto's Google Maps. Alle verzamelde data van de auto's gaat naar Google's datacentra.
Google benadrukt dat tijdens de testperiode altijd een persoon achter het stuur zat om in te grijpen als de technologie zou falen. Tot nu toe is er tijdens het project maar één ongeluk gebeurd. Dat was echter een medeweggebruiker die zich achter in een Google-Prius boorde. Ondanks al het goede nieuws verwacht Google dat we tot minstens 2018 moeten wachten tot we iets van deze technologie in een productieauto zien.
Google-CEO Eric Schmidt verklaart het project als volgt: "Het is een probleem dat de auto is uitgevonden voordat de computer er was. Een auto moet zichzelf kunnen besturen, dat is gewoon logisch". Schmidt denkt dat zijn technologie het aantal verkeersdoden kan halveren. Bovendien zorgt het voor minder files en een lager brandstofverbruik, aldus Google.
De zelfsturende Toyota's (er zit naar verluidt ook een aangepaste Audi TT in de testvloot) hebben de beschikking over een batterij videocamera's, radarsensoren en een laser om de gehele omgeving in kaart te brengen. Uiteraard gebruiken de auto's Google Maps. Alle verzamelde data van de auto's gaat naar Google's datacentra.
Google benadrukt dat tijdens de testperiode altijd een persoon achter het stuur zat om in te grijpen als de technologie zou falen. Tot nu toe is er tijdens het project maar één ongeluk gebeurd. Dat was echter een medeweggebruiker die zich achter in een Google-Prius boorde. Ondanks al het goede nieuws verwacht Google dat we tot minstens 2018 moeten wachten tot we iets van deze technologie in een productieauto zien.
PRIVATE LEASE Toyota Prius
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Voor zo weinig koop je nu een vroege hybride: Prius voor 6.000, Volt voor €7.000
Duurtest
Toyota C-HR vs. Toyota Prius - Altijd een uitgesproken keuze
Nieuws
Wereldrecord: zo extreem zuinig reed deze Toyota Prius door Amerika
Praktijkervaring
Praktijkervaring Toyota Prius 4: Opvallend … goed?
Occasiontest