AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Golf R20T knalt voor 't eerst op Ring
172
Hier hebben we exclusief het eerste levensteken van de über-Golf, de R20T. De testrijders van Volkswagen ontzien de auto niet tijdens de eerste kilometers op de Nordschleife.
De Volkswagen Golf R20T is de overtreffende trap van de GTI. Allereerst betekent dat meer pk's. De R20T krijgt een 2,0-liter turbomotor met 270 pk onder de kap, waar de GTI het met 'slechts' 211 pk moet doen. Het grootste verschil is echter de aandrijving. De R20T verdeelt z'n pk's over alle vier de wielen, waar de GTI het met voorwielaandrijving moet doen.
De Golf R20T komt op de markt met naar keuze een zesversnellingsbak of een DSG-transmissie. De auto deelt z'n techniek met de Scirocco R20T. Van die auto toonde Volkswagen in Bologna een concept-car, de Scirocco Studie R.
De R20T geldt als spirituele opvolger van de R32. Kijk maar naar de dubbele, centraal geplaatste uitlaatpijpen. De nieuwe topper heeft dus 20 pk meer, maar het betekent wel dat we afscheid moeten nemen van de karakteristieke zescilinderroffel van de R32. De reden hiervoor is het forse brandstofverbruik van de 3,2-liter zescilinder; de 2,0-liter turbomotor laat veel betere verbruikscijfers noteren.
We verwachten de Volkswagen Golf R20T eind dit jaar in de showrooms. De onthulling vindt plaats op de IAA in Frankfurt. De R20T moet het opnemen tegen auto's als de Ford Focus RS en de Mazda 3 MPS.
De Golf R20T komt op de markt met naar keuze een zesversnellingsbak of een DSG-transmissie. De auto deelt z'n techniek met de Scirocco R20T. Van die auto toonde Volkswagen in Bologna een concept-car, de Scirocco Studie R.
De R20T geldt als spirituele opvolger van de R32. Kijk maar naar de dubbele, centraal geplaatste uitlaatpijpen. De nieuwe topper heeft dus 20 pk meer, maar het betekent wel dat we afscheid moeten nemen van de karakteristieke zescilinderroffel van de R32. De reden hiervoor is het forse brandstofverbruik van de 3,2-liter zescilinder; de 2,0-liter turbomotor laat veel betere verbruikscijfers noteren.
We verwachten de Volkswagen Golf R20T eind dit jaar in de showrooms. De onthulling vindt plaats op de IAA in Frankfurt. De R20T moet het opnemen tegen auto's als de Ford Focus RS en de Mazda 3 MPS.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Trendline|AUTOMAAT|GARANTIE|CRUISE|AUTOMAAT|NAVI|AIRCO|
- 2017
- 82.581 km
€ 13.999

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Comfortline Business|GARANTIE|TREKHAAK|NAVI|PARKSENS|
- 2019
- 146.679 km
€ 13.499

Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 Trendline | Cabriolet | Origineel Nederlands | BTW Factuur mogelijk Lichtmetaal 16'' | NAP | Elektrische Ramen | Elektrische Spiegels | Radio\Cd |
- 1998
- 108.104 km
€ 6.450
Lees ook
Nieuws
'Volkswagen Golf krijgt vijfcilinder uit Audi RS3'
Nieuws
Volkswagen Golf II tegen muur geramd: 'Enorm verschil met nu'
Nieuws
Volkswagen Golf R doet er nog een schepje bovenop
Mijn eerste auto
Omdat een GTI uit den boze was kocht Jerome deze Golf II 1.8 als eerste auto
Reportage