Goedkope elektrische Volkswagen komt niet voor 2025
Komst EV van €20.000 valt of staat met goedkope batterij
De tijd van de betaalbare elektrische auto lijkt aangebroken. Ook Volkswagen werkt aan een goedkope elektrische auto, maar die hoef je niet voor 2025 op de markt te verwachten.
Autofabrikanten richtten hun aandacht op EV-vlak aanvankelijk vooral op modellen waar relatief hoge winstmarges op te behalen zijn. Nu het EV-aanbod in de compacte middenklasse en in de segmenten daarboven behoorlijk is, verschuiven steeds meer autofabrikanten de aandacht naar de goedkopere modellen. Dacia heeft de elektrische Spring, Citroën sinds kort de ë-C3 en deze week liet Renault zien hoe het van de nieuwe elektrische Twingo een vlot ogende retrorakker maakt die volgens het merk minder dan €20.000 moet kosten. Ook Volkswagen heeft een elektrische auto met een vanafprijs van minder dan 20 mille in de pijplijn zitten, maar die hoef je niet volgend jaar al op de markt te verwachten.

De ID2 te heten productieversie van deze ID2all Concept krijgt een goedkoper model onder zich.
In maart dit jaar trok Volkswagen het doek van de ID2all Concept. Met dat studiemodel blikte Volkswagen vooruit op een elektrisch equivalent van de Volkswagen Polo. De ID2 gaat in 2025 in de verkoop en moet het onder meer opnemen tegen de volgend jaar al te verschijnen Renault 5. Net als die elektrische Renault 5 moet ook de Volkswagen ID2 – zoals de productieversie waarschijnlijk gaat heten – een vanafprijs van minder dan €25.000 krijgen. In de vorm van een nieuwe elektrische Twingo krijgt die Renault 5 in 2026 een goedkopere EV onder zich. Renault belooft voor die elektrische Twingo namelijk een vanafprijs van minder dan 20 mille. Tijdens de presentatie van de ID2all gaf Volkswagen aan ook een EV te ontwikkelen die daar een stapje onder komt te staan. Ook die mogelijk ID1 te heten Volkswagen moet minder dan €20.000 gaan kosten, maar snel komt hij niet.
Automotive News schrijft bij monde van Volkswagen-topman Oliver Blume dat die betaalbare elektrische Volkswagen namelijk pas ergens in de tweede helft van dit decennium op de markt komt. Niet voor 2025 dus. Volgens Blume is het voor die 'ID1' essentieel dat Volkswagen de kosten van het accupakket omlaag weet te brengen, een opgave waar meer autofabrikanten nu voor staan. Overigens werken ook merken als Fiat en Opel aan compacte EV's die relatief betaalbaar moeten zijn.
Afgebeeld: de Volkswagen ID2all Concept.