AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

GM's doek valt voor Australische Holden

Ook Thaise fabriek van de hand

Holden Commodore en Vauxhall Insignia
Holden Barina
Holden Commodore 2017
Holden Equinox
De Tweeling Holden Commodore Toyota Lexcen
Isuzu Trooper - Opel Monterey - Honda Horizon - Ac

General Motors (GM) heeft in een keer een aantal rigoureuze beslissingen genomen. De meest ingrijpende is de terugtrekking van de gigant uit Australië en Nieuw-Zeeland. Het doek valt daardoor definitief voor Holden.

GM neemt een reeks doorslaggevende maatregelen nadat de fabrikant kritisch heeft gekeken naar zijn wereldwijde verkoopmarkten. In 2015 stippelde GM al een strategie uit om zijn kernactiviteiten te versterken en daarmee de kosten aanzienlijk te verlagen. De verkoop van Opel en Vauxhall was destijds een groot onderdeel van deze strategie. Nu is het tijd voor een volgende rigoureuze stap.

De Amerikanen zullen dit jaar namelijk alle verkoop-, ontwerp- en productie-activiteiten in Australië en Nieuw-Zeeland afbouwen. In 2021 wordt vervolgens definitief de stekker uit het merk Holden getrokken. GM’s CEO verklaart: “Ik heb vaak gezegd dat we de juiste keuzes zullen maken, zelfs als het heel moeilijk is. Dit is een van die keren.”

Mark Reuss, president bij GM, zegt dat hij een aantal opties heeft onderzocht om Holden in leven te houden. Geen van deze opties was echter winstgevend. Holden, wat tijdenlang voortborduurde op ontwerpen van Opel, ging mocht al geen gebruik meer maken van de Duitse modellen. Zo’n 600 medewerkers komen na de nieuwe beslissing op straat te staan. Reuters zegt dat de Australische premier Scott Morrison teleurgesteld is in GM’s beslissing, maar dat het geen grote verrassing is. 

Naast een einde van het Australische/Nieuw-Zeelandse avontuur, trekt GM zich ook terug uit Thailand. De fabriek in Rayong die daar op naam van GM staat, wordt na verschillende gesprekken overgenomen door Great Wall Motors. Eind 2020 staakt GM de binnenlandse verkoop in Thailand. In het Aziatische land zou de nieuwe beslissing bij zo’n 1.500 mensen te voelen zijn. Holden zag in 1924 het levenslicht en bundelde sinds 1931 zijn krachten met GM. 

In 2013 werd al bekend dat GM de stekker uit de Australische Holden-productie zou trekken in Australië. Later werd bekend dat Holden dit jaar zou stoppen met de productie van zijn modellen die in de basis niets meer zijn dan Opels waar een Holden-saus overheen is gegoten. Het Australische gamma bestaat nog even uit de Acadia (GMC), Astra (Opel), Colorado (Chevrolet), Commodore (Opel Insignia), Equinox (Chevrolet), Trailblazer (Chevrolet), Trax (Chevrolet) en Corvette. Ook de aan de verkoop van de niet-Opels komt nu dus een eind. GM richt zijn pijlen nu op de lokale markten in Noord- en Zuid-Amerika, China en Zuid-Korea.

Lezersreacties (31)

Reageren