Giannini Uso: piepkleine pick-up met 40 elektro-pk's
Calimero
Uit de Verenigde Staten komt de bijna 6 meter lange Ford F-150 Lightning en Chevrolet, Ram en zelfs Tesla komen straks ook al met enorme elektrische bakbeesten met een open laadbak. Uit Italië komt deze eveneens een elektrische pick-up, maar die opereert met zijn lengte van 3-meter-en-een-beetje aan de andere zijde van het formaatspectrum. Dit is de Giannini Uso!
Giannini Automobili ken je wellicht van de tot 350 pk sterk rallymonster omgebouwde Fiat 500 die het bedrijf zo'n zes jaar geleden presenteerde, maar nu rijdt het Italiaanse bedrijf zich met een heel andersoortig modelletje in de kijker. Dit is de Giannini Uso, een 3,17 meter korte elektrische pick-up die er relatief ruig uitziet, maar die motorisch vrij bescheiden is. Hoewel zijn uiterlijk anders doet vermoeden, heeft de Uso zelfs geen vierwielaandrijving.
De Giannini Uso is een uiterst compacte pick-up met plek voor twee personen. Op de achteras zit een elektromotor met een piekvermogen van 40 pk en 120 Nm. Daarmee haalt de Uso een topsnelheid van 90 km/h. Het continuvermogen bedraagt 20 pk en daarmee valt het kleintje in de klasse van de quadrimobiles. Dankzij die classificatie hoeft de Uso niet aan allerhande veiligheidseisen te voldoen waaraan reguliere bedrijfswagens of personenauto's wel moeten voldoen.
De elektromotor put zijn levenslust uit een 21-kWh accu, goed voor een bepaald niet verkeerde actieradius van 235 kilometer. Zet je de Uso op offroadrubber, dan moet je genoegen nemen met een elektrische actieradius van 140 kilometer. Het accupakket kun je met een 6,6-kW boordlader opladen.
De laadbak van de Giannini Uso is 1,1 meter diep en je kunt er tot 250 kilo aan materiaal in kwijt. De Uso heeft ook nog eens een uitschuifbare 'lade' van 75 centimeter lang die tot 150 kilo aankan. Airco is standaard, hetzelfde geldt voor wat Giannini omschrijft als slijtvaste kunstlederen bekleding.
Giannini vraagt €28.500 voor de Uso. Dat is exclusief belastingen.