AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gesnapt: opvolger Lamborghini Murciélago
56
De Lamborghini Murciélago is inmiddels alweer zeven jaar op de markt, al is dat niet echt aan het uiterlijk te zien. Onderhuids is het echter wel eens tijd voor wat radicalere veranderingen, vandaar dat het Italiaanse sportwagenmerk voor het eerst een 'mule' van de Murciélago-opvolger lostlaat op de Nordschleife.
Op het eerste gezicht lijkt er helemaal niets te verbeteren aan een sportwagen met een vermogen van 640 pk, maar dat is toch niet helemaal waar. Lamborghini zal namelijk alle zeilen bij moeten zetten om de CO2-uitstoot flink naar beneden te halen. De huidige Murciélago LP 640 zet een onthutsende waarde van 495 gram per kilometer neer en dat is met de CO2-regels van 2012 in het achterhoofd natuurlijk niet wat de directie wil.
Dit heeft waarschijnlijk tot gevolg dat Lamborghini de V12 uit de LP 640 laat vallen en vervangt door een nieuw exemplaar, een strategie die ook bij de Gallardo LP560-4 tot een flink lagere uitstoot leidde. Het is nog te vroeg om te zeggen of Lamborghini weer kiest voor een V12 of dat er bijvoorbeeld een V10 biturbo achterin komt te liggen. Op het gebied van vermogen ging de Gallardo er juist op vooruit en we denken dat ook de Murciélago-opvolger minimaal de 640 pk van het huidige model meekrijgt.
Een andere optie om de uitstoot verder te verminderen is gewichtsbesparing. Het huidige model is met 1665 kilogram bepaald geen lichtgewicht, en het gebruik van lichte materialen als koolstofvezel kan op dit vlak voor verbetering zorgen. Een bijkomend voordeel is dat ook het weggedrag van de Lamborghini verbetert.
Het is nog niet bekend wanneer Lamborghini z'n nieuwe vlaggenschip onthult. Wij gokken een beetje op de IAA in Frankfurt 2009 en een marktintroductie in de eerste helft van 2010.
Dit heeft waarschijnlijk tot gevolg dat Lamborghini de V12 uit de LP 640 laat vallen en vervangt door een nieuw exemplaar, een strategie die ook bij de Gallardo LP560-4 tot een flink lagere uitstoot leidde. Het is nog te vroeg om te zeggen of Lamborghini weer kiest voor een V12 of dat er bijvoorbeeld een V10 biturbo achterin komt te liggen. Op het gebied van vermogen ging de Gallardo er juist op vooruit en we denken dat ook de Murciélago-opvolger minimaal de 640 pk van het huidige model meekrijgt.
Een andere optie om de uitstoot verder te verminderen is gewichtsbesparing. Het huidige model is met 1665 kilogram bepaald geen lichtgewicht, en het gebruik van lichte materialen als koolstofvezel kan op dit vlak voor verbetering zorgen. Een bijkomend voordeel is dat ook het weggedrag van de Lamborghini verbetert.
Het is nog niet bekend wanneer Lamborghini z'n nieuwe vlaggenschip onthult. Wij gokken een beetje op de IAA in Frankfurt 2009 en een marktintroductie in de eerste helft van 2010.