Gereden: Volkswagen Transporter 2.0 TDI

Showbink

Volkswagen Transporter
Volkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen Transporter
In Duitsland noemen ze hem liefdevol DoKa, naar Doppelkabine. De voordelen van de handige combinatie van vijf zitplaatsen en veel laadruimte - in Nederland allang gemeengoed - beginnen nu pas tot de fabrikanten van bestelauto's zelf door te dringen. We beproefden de DoKa-versie van de actuele Volkswagen Transporter met de nieuwe 150 kW-motor.

Acapulco Blue met Reflex Silver; is het chic of over the top? En dan die 18-inch 'Disc' wielen, geleend van de Beetle en geïnspireerd op de glanzende wieldoppen die ooit Volkswagen-wielen sierden. De Transporter valt er in ieder geval mee op: er was van collega-bestelautorijders erg veel bekijks voor deze showbink. Mag ook wel: de dubbele kleur kost € 1.960 en de wielen € 800 (ex bpm/btw).

Deze Transporter zakt sowieso door zijn hoeven van de opties: de standaardprijs van deze 150 kW en liefst 450 Nm (1.400-2.400 tpm) sterke Highline 4Motion met 7-traps DSG klom ermee van 35 naar dik 53 mille. De op de testauto geschroefde snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (€ 430) past op zich prima bij het ultra-comfortabele karakter van de T6, maar vergt veel gewenning. Vooral in stadsverkeer is zelfs een kleine stuurbeweging door de sterke assistentie algauw te groot. Op snelheid stuurt de VW juist rustig en is hij stabiel. De besturing mag wel directer; om een krappe bocht door te komen, moet je te veel hoepelen.

Resonantie

Comfort schrijft deze Volkswagen met hoofdletters. Het erg soepele veerkarakter zal echter niet ieders smaak zijn. De demping moet steviger, want de auto deint nu voortdurend heel licht als de weg niet biljartlaken-strak is. Je gaat onwillekeurig zoeken naar een sportknop om de boel wat straffer te zetten. Maar toch: mede dankzij de verlengde wielbasis van deze L2-versie schrijdt de T6 even onverstoorbaar als een klassieke Citroën over lange oneffenheden. Dwarsrichels en ander klein ongerief werkt hij nauwelijks hoor- en voelbaar weg. Sowieso is de stilte aan boord een vermelding waard, want pas boven 130 km/h laat de tweeliter viercilinder van zich horen. Erg jammer is daarom de storende resonantie bij 1.800 toeren, overeenkomend met 105 km/h in de 7e versnelling. Remedie: de DSG dan even in 6 zetten, dat maakt voor het verbruik amper uit. Het testgemiddelde kwam uit op 8,1 l/100 km. Best netjes, gezien de 2,2 ton die de auto leeg weegt en de uitdagende specificaties van de motor. Het is de snelste diesel en dat voel je goed: de acceleratiekracht is aldoor verrassend groot. De DSG moet je voor een tussensprint wel nadrukkelijk in stelling brengen, anders denkt hij eerst lang na voor hij tot actie overgaat. De S-stand kun je vergeten, die maakt het rijden onrustig zonder dat daar iets tegenover staat. En de dubbele cabine? Zeer ruim en comfortabel voor vijf personen en met een gemakkelijke instap achterin dankzij de elektrische bedienbare schuifdeuren (€ 1.330). De laadruimte is nog steeds groot: achter de immense, zwaar te sluiten achterklep past nog altijd 4,5 kuub. En da's nog meer dan een Caddy Maxi te bieden heeft.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.