Gereden: Volkswagen Golf Plus
Volkswagen speelt met de Golf Plus hoog spel in het midi-mpv segment. Misschien wel ten koste van de eigen Golf en Touran.
Volkswagen positioneert de Plus exact tussen de Golf (hét volumemodel) en de Touran (de 'echte' midi-MPV van de Wolfsburgers) in. Vandaar dat Volkswagen het bij de Golf Plus liever niet over mpv heeft. Je hoeft geen helderziende te zijn om te bedenken dat heel wat Golf- of Touran-rijders voor een Golf Plus zullen kiezen, waardoor Volkswagen er onder de streep geen steek wijzer van wordt.
In de hoogte
Oké, over wat voor label je nu precies aan de Golf Plus moet hangen, daar kun je over discussiëren, daarom pakken we er wat droge getallen bij. Feit is dat de Plus 9,5 cm hoger (totaal 1,58 m) is dan een gewone Golf. Niets langer en niets breder. Ook wielbasis en spoorbreedte zijn gelijk. De Touran is overigens 1,65 meter hoog. Het pluspunt van de nieuweling zit 'm dus puur in de hoogte en dat is vandaag de dag vooral voor 50-plussers een belangrijk aankoopargument. Want: lekker hoge instap. De verschillen in de bagageruimte tussen de Golf en de Golf Plus zijn niet schokkend. De achterbank in de Plus is verschuifbaar, zodat de kofferruimte variabel is.
Niet op de bok
Op praktisch gebied scoort de Plus dus goed met z'n hoge instap, extra opbergruimte en multifunctionele achterbank. Wie plaatsneemt in de auto, kijkt tegen een dashboard aan dat grotendeels gelijk is aan dat van de Golf maar zich onderscheidt door de acht ronde ventilatieroosters; vier op het middelste gedeelte en twee aan elke zijde. Ondanks de hogere zitpositie, zit je in de Plus zeker niet 'op de bok', zoals dat heet. Verder sluit het rijgedrag van de Plus in feite naadloos aan op dat van de Golf hatchback.
Als de Golf Plus op 3 maart in de showroom staat, zijn vier motoren leverbaar. Eerlijk verdeeld tussen benzine en diesel. Wij reden tijdens de introductie op Mallorca met de 1.9 TDI van 105 pk en de 1.6 FSI van 115 pk. Die laatste doet z'n werk keurig netjes in alle rust en is voldoende sterk zo lang je niet op hete kolen zit of met het complete gezin inclusief bagage op reis gaat. Dan kun je beter met een diesel onderweg zijn. Met de 1.9 TDI van 105 pk en een koppel van 250 Nm is de Plus ruim voldoende gemotoriseerd om te allen tijde goed mee te komen in het verkeer. Maar wie nog méér wil, kan terecht bij de tweeliter TDI die met z'n 140 pk en 320 Nm gewoon beresterk is. Minder kan ook: in de zomer volgt een 90 pk-variant. In het najaar komt de 150 pk sterke 2.0 FSI het motorenaanbod uitbreiden.
Prijzen
1.4 Trendline € 19.995
1.6 FSI Trendline € 23.030
Comfortline € 26.150
Sportline € 26.580
1.9 TDI Trendline € 26.430
Comfortline € 29.550
Sportline € 29.980
2.0 TDI Trendline € 28.930
Comfortline € 32.050
Sportline € 32.480
De volledige rij-impressie van de Volkswagen Golf Plus staat in AutoWeek 8, die op woensdag 16 februari in de winkels ligt.