Gereden: Volkswagen Golf GTI
Al generaties lang is de Volkswagen Golf GTI een echte allemansvriend. Niet te hard, niet te zacht, gewoon lekker gemiddeld. Dat zorgt ervoor dat het model het altijd goed doet in de verkoopstatistieken, maar voor de liefhebbers van sensatie was het toch altijd een beetje te mild. En speciaal voor die mensen biedt Volkswagen nu naast de standaard-GTI ook nog een GTI Performance aan. Voor 1.500 euro krijg je 10 pk extra, maar belangrijker is dat er voor dat geld ook sterkere remmen en een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de GTI worden gemonteerd. En daarmee moeten ook de wat enthousiastere bestuurders op hun wenken bediend kunnen worden door de Golf.
En dat is precies wat de Performance doet. Voorheen was de GTI altijd wel goed, maar niet bijzonder leuk om mee te sturen. Dat is-ie nu dus wel. Heel precies dirigeer je de hete hatch de bocht in en de koets reageert vrijwel direct. De Golf is enthousiaster dan voorgaande generaties en dat maakt het vele malen leuker om 'm over een bochtig traject te jagen. Dankzij het sperdifferentieel heb je bovendien massa's grip. Bocht uit kun je op het gaspedaal gaan staan als je wil, de auto klauwt zich een weg voorwaarts en op naar de volgende bocht. Dat smaakt naar meer, iedere curve wil je beter ronden dan de vorige, zo voelt het.
Benieuwd of ook de rest van de GTI positief bevalt? De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 19, die vanaf 9 mei in de winkels ligt. Binnenkort verschijnt bovendien de video rij-impressie van de Golf GTI.