Gereden: Volkswagen Crafter 35 L2H2 120 kW
De reclameslogan lag feitelijk voor het grijpen: 'De nieuwe Crafter. Nu ook ruimer onder de motorkap.' Ter plaatse is het inderdaad even speuren naar het nieuwe blokje, dat zich zelfs in een Golf niet claustrofobisch voelt. Volkswagen belooft dat de 2.0 TDI tweederde van de uitstoot van de oude vijfpitter heeft, en dat de onderhoudskosten met een kwart zijn gedaald. Onverwacht neveneffect is dat de lichtere motor pakweg 80 kg extra laadvermogen oplevert. In de wereld van de bestelauto telt zoiets echt.
Grote stappen
De twee turbo's van de Crafter met 120 kW/163 pk zijn verschillend van formaat en werken stapsgewijs: onder 3.000 toeren blaast de kleine mee, daarboven de grote. Dit maakt de koppelkromme niet zo vlak als gedacht, maar de waarden zijn hoog: de piek van 400 Nm ligt bij 1.800 toeren en tot iets minder dan 3.000 toeren is er 350 Nm beschikbaar. De gekozen overbrengingen sluiten hier niet zo goed op aan. Opschakelen van 3 naar 4 bij 70 km/h betekent dat de motor van 3.000 helemaal naar 1.800 toeren duikelt. Ja, de trekkracht is dan maximaal, maar toch komt dit niet uit de verf bij deze leeg al krap twee ton zware bestelauto. Op een vlakke weg 80 km/h betekent in de 5e versnelling 1.850 toeren, de 6e is dan met 1.400 toeren te lang. Precies bij 100 km/h komt de 6e in beeld. A propos schakelen: dat gaat licht, maar wat hakerig. Het verbruik dat een week proefrijden opleverde is 11,4 l/100 km.
À la Mercedes
Hoewel de aandrijflijn van de Crafter niet kan overtuigen, is de omgang met de Crafter verder prima. Tenminste, zolang het interieur à la Mercedes-Benz (bediening en styling) de geachte VW-rijder aanstaat. Dus: ruitenwisser links, maar ook de prettig werkende Benz-cruise-control. De wegligging is stabiel, de besturing vrij indirect maar wel rustig. Prettig is de overzichtelijkheid door de extra ruit in de schuifdeur rechts (€ 95,-), een van de vele opties op deze testauto, die de prijs van 29 naar dik 37 mille tillen.