Gereden: Volkswagen Crafter
Op eigen benen
De geheel nieuw ontwikkelde bestelwagen verstaat de zeldzame kunst om vanaf de allereerste meters in de smaak te vallen. De fabrikant heeft zich dan ook veel moeite getroost. Er is tot op directieniveau stage gelopen bij klanten, om zo tot de kern van hun bestelautowensen door te dringen. Bovenaan stond het aspect kosten. VW claimt met een aangepaste 2.0 TDI de zuinigste motor in het segment te bieden. Het is ook de enige motor; de 3.0 V6 TDI uit de Amarok past er wel in, maar VW wil omwille van de efficiëntie slechts één blok gebruiken. Met één of twee turbo's levert het 102 pk/300 Nm tot 177 pk/410 Nm. Vragen over het uithoudingsvermogen van de tweeliter in Crafters die straks tot 5,5 ton op de schaal gaan brengen, worden beantwoord met verhalen over motoronderdelen van extra versterkt staal. We zullen zien.
Actie Gezonde Rug
Bestelautoklanten wensen voorts veel gebruiksgemak en comfort tijdens de intensieve, dagelijkse inzet. Dit leidde onder meer tot de ontwikkeling van de beste (maar helaas optionele) stoel die je momenteel in bestelauto's kunt vinden. De op 14 manieren instelbare ergoComfort-stoel is ontwikkeld conform de AGR-eisen, wat staat voor Aktion Gesunder Rücken. Fijn is ook dat je hem zelfs als lange bestuurder niet helemaal klem hoeft te zetten tegen de scheidingswand. Het dashboard lijkt op dat van de Transporter en is logisch ingedeeld. Er is veel bergruimte, zoals dakvakken waarin ordners passen, een soort kist onder de passagiersbank en een vensterbank om een duimstok of waterpas neer te leggen. Want dat willen onze klanten, zegt VW, net als bekerhouders pal onder de voorruit.
Voorwielaandrijving en automaat
Wegrijden betekent kennismaken met een nieuw niveau van verfijning als het om de bediening, handelbaarheid en geluidsproductie van grote bestelauto's gaat. Het is niet inspannender dan in een Golf. De Crafter stuurt direct en precies (via een Golf-stuurwiel!). We hebben het dan over de versie met voorwielaandrijving, die vanaf maart leverbaar is. Achter- en vierwielaandrijving behoren pas in de tweede helft van 2017 tot de mogelijkheden. Nieuw is ook de optionele 8-traps automaat (geen DSG) voor alle uitvoeringen. De besturing is nu elektromechanisch, zodat die kan worden ingezet voor allerhande nieuwe assistentiesystemen. Zoals het wonderlijke Trailer Assist, waarmee je een aangekoppelde aanhangwagen achteruit inparkeert via de joystick van de elektrische spiegelverstelling(!), en Rear Traffic Alert, dat waarschuwt c.q. ingrijpt wanneer je bij het achterwaarts uitparkeren verkeer over het hoofd ziet. De Crafter verschijnt in drie lengte- en drie hoogtematen en gaat vanaf € 21.950 kosten. Hij heeft in theorie voldoende in huis om de heerser in het segment van de troon te stoten: de Mercedes-Benz Sprinter, die Volkswagen (haast met heilig ontzag), als uitgangspunt voor hun ontwikkelingswerk heeft genomen.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Crafter 2.0 TDI L3H3 177PK Highline | Camera | Parkeersensoren | LED koplampen | Trekhaak
- 2020
- 82.320 km

Volkswagen Crafter 50 2.0 TDI 177 | Aut. | 2x Schuifdeur | Standkachel | Massage | Airco..
- 2020
- 122.609 km

Volkswagen Crafter 50 2.0 TDI 177 | Aut. | 610x223x223 | 2.250kg laadvermogen | Clixtar | Uniek!!
- 2020
- 91.197 km